آبسه دندان شیری کودکان

زمانی که پوسیدگی دندان بیشتر شده و گسترش یابد و منجر به التهاب یا مرگ بافت نرم مرکز دندان یعنی همان پالپ دندان بشود، عفونت و التهاب بافت های اطراف دندان که به آن آبسه دندان می گویند بروز کرده و مشکلاتی را ایجاد می کند.

دو نوع آبسه داریم, آبسه حاد و آبسه مزمن. آبسه دندان بسته به قدرت میکرو ارگانیسمها و توانایی بافت در واکنش به عفونت، به 2 نوع آبسه حاد و آبسه مزمن طبقه بندی می شود که در ادامه درباره هر دو نوع آبسه دندانی توضیحاتی ارائه می شود.

مطلب پیشنهادی: مطالعه مقاله درمان پالپ دندان دائمی نابالغ (آپکسوژنز – آپکسیفیکیشن) می تواند برای شما مفید باشد.

علائیم آبسه مزمن دندان: این نوع آبسه درد کمتری نسبت به آبسه حاد دارد. علائم آبسه مزمن شامل درد کمتر نسبت به آبسه حاد، فیستول های تخلیه چرک و وجود ضایعه در کلیشه رادیوگرافی است. معمولا جهت درمان این نوع آبسه، نیازی به تجویز آنتی بیوتیک نمی باشد و این آبسه از طریق درمان ریشه دندان و یا خارج کردن دندان از دهان، بهبود می یابد.

علائم آبسه حاد دندان: علائم آبسه آلوئولار حاد شامل تب و درد (در صورت ضربه زدن خفیف به دندان و یا حرکت دادن دندان ) است. این علائم معمولا با مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده توسط دندانپزشک و خارج کردن عامل عفونت یعنی پالپ آلوده دندان تسکین می یابد . همچنین تخلیه عفونت (درناژ) از طریق خارج کردن دندان (در دندان های شیری کودکان) و یا لثه و یا برداشتن قسمت پوسیدگی دندانی و سقف اتاقک پالپ دندان شیری باعث تخفیف درد آبسه می گردد.

والدین توجه داشته باشند که در صورت عدم درمان آبسه دندان شیری کودک، عفونت حاصله به دندان دائمی زیرین آسیب رسانده و با تداخل در تشکیل مینای دندان دائمی، باعث می شود که دندان دائمی بزرگسالی به صورت بد فرم و معمولا با نمایی خورده شده و یا بدرنگ رشد کند.

چنانچه فرزندتان دچار مشکلات عفونت و آبسه دندانی شده است پیشنهاد می کنیم به دندانپزشکی اطفال خوب جهت درمان آبسه و عفونت دندان مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *