از دست دادن زود هنگام دندان شیری

اگر دندان شیری زود بیفتد چه کاری باید انجام داد؟ زمانی که دندان شیری به علل مختلفی مانند پوسیدگی دندان درمان نشده, آبسه دندان یا . . . زودتر از موعد از دست برود, فضای بی دندانی توسط سایر دندان های اطراف از دست می رود و برای دندان دائمی که قرار است آینده رشد کنند, فضای کافی و مناسب باقی نمی ماند.

سوال این است اگر با چنین وضعیت و مشکلی رو به رو شدیم چه باید کرد؟

در چنین وضعیتی باید ظرف 1 ماه بعد از افتادن یا کشیدن دندان شیری کودک, قالبگیری جای خالی دندان برای فضا نگهدار انجام شود.

این وسیله ساده و کم حجم در دهان (فضا نگهدار دندان) بر روی دندان های پایه چسبانده می شود و مانع از حرکت سایر دندان ها به سمت فضای بی دندانی می شود، و بدین وسیله فضا برای رشد دندان دائمی در آینده حفظ می شود.

3 توصیه مهم برای والدین

1- حواستان باشد فرزندتان با انگشت با زبان به فضا نگهدارنده فشار نیاورد, فشار به فضا نگهدار ممکن است باعث شل شدن و خم شدنش بشود. تقریبا چند روزی طول می‌کشد تا بچه به وسیله داخل دهانی عادت کند, خواه از نوع ثابت فضا نگهدار باشد یا غیر ثابت.

2- در طول مدت زمانی که بچه از فضا نگهدارنده استفاده می‌کند باید به دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید و چکاپ های منظم دندانپزشکی داشته باشید تا در فرآیند پیشرفت درمان بررسی شده و همچنین متخصص دندانپزشکی اطفال به بیرون زدن دندان دائمی زیر فضانگهدارنده نظارت داشته باشد.

3- در هنگام استفاده از فضا نگهدار, بهداشت دهان و دندان کودک و همچنین تمیز کردن این وسیله به خوبی انجام شود. چنانچه بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نوشد ممکن است کودک دچار مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و عفونت لثه شود.

نکته مهم

توجه داشته باشید که همه بچه هایی که دندان شیری شان را از دست می دهند ممکن است نیاز به فضانگهدارنده نداشته باشند. به عنوان مثال ممکن است دندان دائمی کودک در حال بیرون آمدن باشد. برای بررسی دقیق موضوع و اینکه فرزند شما به فضا نگهدار نیاز دارد یا نا بهتر است به کلینیک تخصصی دندانپزشکی اطفال مراجعه کنید.

2 پاسخ
  1. مژگان
    مژگان گفته:

    سلام اگه فضا نگه دار نیاز باشه ولی دکتر استفاده نکرده چه اتفاقی می افته؟چیکار باید کرد

    پاسخ
    • دندانپزشکی پرنس
      دندانپزشکی پرنس گفته:

      در رابطه با فضانگهدار و اینکه حتما نیاز هست که گذاشته بشه یا نه فاکتورهای بسیار زیادی دخیل هستند که نیاز به معاینه کلینیکی و رادیوگرافی ناحیه دارد

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *