اهمیت دندان های شیری کودک

ممکن است از دید برخی از افراد پوسیدگی دندان های کودکان به اندازه کافی مهم تلقی نشود، در حالی که این طرز تفکر اشتباه می باشد، چرا که سلامت دندان‌ها دائمی در بزرگسالی به سلامت دندان‌های شیری در دوران کودکی بستگی دارد.

همواره گفته شده است که پیشگیری بهتر از درمان است، پس برای جلوگیری از بروز مشکلات دندانی در بزرگسالی بهتر است از همان دوران کودکی از دندان های کودکان مراقبت شود. گفته می شود که تمیز کردن دندان های بچه ها باید از زمانی شروع شود که کودک تقریباً شش یا هشت ماه داشته باشد.

دندان های شیری بچه ها فضایی مناسب برای دندان های دائمی شان ایجاد می‌کنند و دندانهای دائمی دوران بزرگسالی را به موقعیت مناسب شان راهنمایی می کنند. اگر دندان شیری کودک به دلایلی مانند پوسیدگی زودهنگام از بین برود، دندان های کناری تمایل دارند به فضای خالی دندان از دست رفته کشیده بشوند. برای همین در چنین وضعیتی دندان دائمی فضای کمتری برای رشد و رویش داشته و در جای مناسبش به ترتیب و منظم نمی تواند جای بگیرد و بعد از کج بیرون آمدن به هزینه های سنگین ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها نیاز می باشد.

دندانهای بچه ها را بعد از صرف صبحانه و قبل از به رختخواب رفتن کودک تمیز شود، بهتر است حداقل سطح دندان های کودکان را با خیس کردن یک پارچه تمیز پاک سازی کنید. بعد از سن 2.5 یا 3 سالگی می توانید از مسواک برای دندان های کودک استفاده کنید. ممکن است عادت دادن بچه ها به مسواک زدن کمی سخت باشد، برای این منظور توصیه می کنیم مقالات زیر را مطالعه کنید.

نکته مهم در این سنین است که به کودک آموزش دهید تا دندان هایش را مسواک بزند، هنگامی که کودکان دندان هایشان را به درستی مسواک بزنند، در آینده کمتر به مشکلات پوسیدگی دندانی دچار خواهند شد.

رعایت بهداشت دهان و دندان برای پیشگیری از پوسیدگی دندانی کودکان بسیار مهم می باشد، بنابراین کنترل والدین بعد از مسواک زدن دندان‌ها نیز می‌تواند خوب و مفید باشد تا والدین مطمئن شوند که فرزندشان به خوبی و درستی دندانش را مسواک زده است.

دائمی نبودن دندان های شیری بچه ها واقعیتی انکارناپذیر است، اما این مورد دلیل بر این نمی‌شود که به حفظ سلامت دندان های شیری کودکان اهمیت داده نشود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مطلب چرا دندان های شیری بچه ها مهم هستند؟ مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *