اولین دندان دائمی در کودکان کدام دندان است؟

اولین دندان های دائمی در کودکان دندان های آسیاب بزرگ هستند. تعداد این دندان ها 4 عدد می باشد، یعنی از این دندان 2 عدد در هر فک می باشد که یکی در سمت چپ فک و یکی در سمت راست فک و در پشت دومین دندان کرسی شیری ظاهر می شود.

از آنجایی که این دندان ها نقش بسیار مهمی در سیستم جویدن خوراکی ها دارند, از دست دادن این دندان ها ضایعه ای بزرگ جبران ناپذیر می باشد، هرگز نباید این دندان ها را با دندان آسیاب شیری کودک اشتباه گرفت و به هیچ وجه نباید در حفظ این دندان ها سهل انگاری کرد.

باید پدر و مادر توجه داشته باشند که دندان های شیری کودکان تنها برای تغذیه و جویدن خوراکی ها نمی باشد، بلکه وظیفه دیگر و بسیار مهرم این دندان ها حفظ فضای لازم برای رشد طبیعی و منظم دندان های دائمی بعد از افتادن دندان های شیری می باشد. مقاله اهمیت دندان های آسیاب و نیش شیری مطالعه فرمایید.

گاهی کشیدن یک دندان شیری کودک ممکن است تاثیر بسیار مهمی در رشد و شکل دندان های دائمی کودک در بزرگسالی داشته باشد. برای مثال ممکن است دندان هایی که در پشت دندان شیری کشیده شده قرار دارند، به سمت جلو حرکت کرده و علاوه بر بهم زدن نظم دندان ها، فضای دندان کشیده شده را نیز تنگ می کنند. در چنین حالت و وضعیتی فضا و محلی برای رشد و رویش دندان دائمی که در زیر دندان شیری کشیده شده قرار دارد نخواهد بود.

در چنین وضعیت هایی باید دندان دائمی مذکور جراحی شود و از زیر لثه درآورده بشود, همچنین دندان های نامرتب کناری که به دلیل نبود دندان نارمتب شده اند, باید با کمک درمان های ارتودنسی کودکان تصحیح بشود.

پس کشیدن این دندان ها اصلا کار درستی نیست, اما گاهی پیش می آید که شدت پوسیدگی دندان شیری بیش از حد می باشد و دندانپزشک کودک چاره ای جز درآوردن دندان ندارد, در چنین وضعیتی معمولا دندانپزشک بعد از کشیدن دندان، مانعی برای جلوگیری از حرکت دندان ها و حفظ فضای لازم برای رشد دندان دائمی می سازد که به آن فضا نگهدارنده می گویند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *