جلوگیری از مشکل بی دندانی در کودکان و بزرگسالان

دندان ها عضو بسیار مهمی از بدن می‌باشد که لازم است با کسب اطلاعات کامل از نحوه مراقبت از دندان ها کودکان و بزرگسالان از آنها به خوبی مراقبت شده تا دچار مشکل بی دندانی نشویم. بسیاری از افراد به این نتیجه رسیده اند که از دست دادن یک یا تعدادی از دندان ها می تواند به صورت جدی در تغذیه و حتی نحوه سخن گفتن افراد موثر باشد.

دندانپزشک ها از واژه بی دندانی برای زمانی استفاده می کنند که فرد تمامی دندان هایش را از دست داده باشد و افرادی که یک یا تعدادی از دندان هایشان را از دست داده باشند برای چنین مشکلی از واژه نیمه بی‌دندانی استفاده می شود.

از دست دادن دندان می تواند دلایل و علل مختلفی داشته باشد، ما در این بخش از دندانپزشکی تخصصی اطفال پرنس به این موارد اشاره می کنیم، امیدواریم با مطالعه موارد ذکر شده و همچنین با رعایت نکات بهداشتی و سلامتی و مراقبت از دندان ها، از این عضو مهم بدن به خوبی مراقبت شود.

یکی از رایج‌ترین دلایل از دست دادن دندان در کودکان و بزرگسالان مربوط به پوسیدگی های دندانی می باشد، بهتر است با رعایت نکات بهداشتی از بروز مشکل پوسیدگی دندان جلوگیری شود اما چنانچه خود یا فرزندانتان دچار این مشکل شدید نسبت به پر کردن و ترمیم دندان به موقع به دندانپزشکی مراجعه کنید، چنانچه ترمیم و درمان دندان به به تاخیر بیفتد می تواند عوارض نامناسبی داشته و منجر به از دست دادن دندان بشود.

همچنین پریودنتال یا بیماری های لثه ای از دیگر علل مشکل بی دندانی در افراد می باشد، زمانی که بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نشده و لثه های افراد در معرض جرم و پلاک و باکتری ها قرار می گیرد و مستعد التهاب و عفونت می شود، این عفونت لثه باعث تخریب لثه می شود و به بافت استخوان پشتیبان دندان آسیب می‌رساند و باعث از دست دادن دندان می‌شود.

همچنین استعمال دخانیات و سیگار کشیدن می تواند منجر به بروز مشکلات دهانی و دندانی بسیاری شود، مصرف سیگار نه تنها سلامت عمومی خود فرد، خانواده و فرزندان او را به خطر می‌اندازد باعث به خطر انداختن جدی سلامت دهان و دندان ها نیز می شود، سیگار با پایین آوردن سطح ایمنی و سلامت کلی بدن باعث می شود بدن توانایی مناسبی در برابر مبارزه با باکتری ها و عفونت ها را نداشته باشد، در چنین وضعیتی امکان عفونت و التهاب بافت دهانی به ویژه لثه و استخوان افزایش یافته و باعث می‌شود افراد دندان‌هایشان را از دست بدهند.

موارد دیگری نیز مانند خشکی دهان، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن، شیمی درمانی یا رادیوتراپی، بیماری های مزمن مانند دیابت، فشار خون یا ایدز از مواردی می باشد که می‌توانند احتمال از دست دادن دندان در افراد را بیشتر کنند، لذا لازم است افراد همواره دقت مناسب و کافی را برای سلامت دندان هایشان داشته باشند تا دچار مشکل بی دندانی نشوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *