دندان نهفته کودکان | علل و درمان نهفتگی دندان

دندان نهفته یا نهفتگی دندان در کودکان موضوعی است که در این بخش از دندانپزشکی پرنس درباره آن توضیحاتی ارائه خواهد شد.

بعضی مواقع در روند جایگزینی دندان شیری بچه ها به وسیله دندان دائمی، اختلالی ایجاد می شود, طوری که امکان رویش دندان دائمی جایگزین دندان شیری وجود ندارد. با این مشکل دندان دائمی به جای رویش در محل اصلی اش، در استخوان فک فرد باقی می ماند و رشد نمی کند. بیشترین شیوع نهفتگی معمولا در دندان های عقل و دندان های نیش مشاهده می شود.

از جمله علل نهفتگی دندان یا نهفته بودن دندان می توان به این موارد اشاره کرد:

1- کراودینگ (نامرتبی دندانها) و کمبود فضای ناشی از عدم تناسب بین سایز فک و دندان ها

2- موقعیت نامناسب و غیر طبیعی ریشه دندان شیری

3- باقی ماندن بیش از حد دندان شیری کودک در دهان یا انکیلوز دندان شیری کودک (فک جوش بودن دندان)

4- شکاف کام

5- افتادن و از دست رفتن زود هنگام دندان شیری و عدم استفاده از فضانگهدار که باعث از دست رفتن فضای لازم برای رویش دندان دائمی زیرین دندان شیری می شود. قبلا در سایت دندانپزشکی پرنس درباره فضا نگهدارنده دندان کودک توضیحات کاملی ارائه شده است.

چه درمانی می توان برای نهفتگی دندان ها انجام داد؟

در صورت تشخیص زودهنگام احتمال نهفته بودن دندان، درمان دندانپزشکی تنها شامل خارج کردن به موقع دندان شیری کودک و یا باز کردن فضا جهت رویش دندان دائمی و . . . می باشد. اما چنانچه مشکل به موقع تشخیص داده نشود و با مراجعه و تشخیص دیر هنگام ، راهکار درمانی دندانپزشکی شامل هدایت دندان نهفته به قوس دندانی توسط نیروهای ارتودنسی در اسرع وقت می باشد.

وجود دندان نهفته در فکین می تواند باعث بروز مشکلاتی شود که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

1- بروز مشکل تحلیل ریشه در دندان های مجاور دندان نهفته

2- ایجاد مشکل ضایعات سیستیک و یا تومورال

3- نامرتب شدن دندان های مجاور

4- بروز دردهای مزمن

5- کاهش استحکام در فک پایین نسبت به ضربه به خصوص در صورت افزایش تعداد دندان های نهفته

6- عفونت و التهاب در بافت نرم رویی دندان که باعث درد و بوی بد دهانی می شود.