علائم دندان قروچه چیست؟ + توصیه برای جلوگیری از دندان قروچه

دندان قروچه یا ساییدن دندان ها بهم یکی از شایع ترین مشکلات دهان و دندان در کودکان و برگسالان می باشد که به علت عوامل مختلفی مانند اضطراب و استرس, مصرف بعضی از داروها و یا بعضی بیماری ها مانند پارکینسون رخ می دهد.

علائم دندان قروچه ساییدگی دندان ها بهم, افزایش حساسیت دندان, لب پر شدگی روکش ها و ترمیم های دندانپزشکی, تحلیل لثه و استخوان, اختلال خواب, درد در ناحیه فک, گوش و گردن است.

برای جلوگیری و پیشگیری از این عوارض توصیه ما این است که از نایت گارد که توسط دندانپزشک ساخته می شود استفاده کنید و همچنین استرس و اضطراب خود را درمان کنید.

دندان قروچه در شب می تواند باعث سایش شدید مینای دندان ها شده و حساسیت دندانی و همچنین سر درد مزمن و مداوم را ایجاد کند.

دندان قروچه در بچه ها

این عادت یعنی دندان قروچه معمولا در زمان خوابیدن بچه ها اتفاق می افتد و اگر مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد باعث ساییدگی دندان های شیری بچه ها می شود. بهتر است این مشکل در همان دوران کودکی درمان شود, اما اگر تا بزرگسالی این مشکل ادامه داشته باشد می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند بیماری های لثه ای و ایجاد اختلالات در فک مفصل فک می شود.

علت دندان قروچه چیست؟

متاسفانه تاکنون علت اصلی دندان قروچه مشخص نشده است, اما در محافل پزشکی برخی علل پیشنهادی وجود دارند, مانند:

1- علل روانی شامل: مانند استرس و اضطراب زیاد و اختلالات شخصیتی

2- علل موضعی مانند: تداخلات نامناسب دندانها

3- علل سیستمیک شامل: اختلالات اندوکرین, آلرژی, سوء تغذیه, انگل های روده ای

درمان دندان قروچه چگونه است؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم, درمان دندان قروچه برای کسانی که با این مشکل مواجه هستند یا بچه هایی که والدینشان اصرار به انجام روش درمانی دارند شامل استفاده از نایت کارت که یک پلاستیک نرم می باشد می شود, نایت گارد توسط کودک در دهان قرار داده می شود تا دندان ها بهم سابیده نشوند. اما اگر این روش درمانی نیز موثر نباشد کودک به پزشک جهت بررسی های لازم درباره مشکلات سیستمیک ارجاع داده می شود, و اگر تشخیص داده شود که دندان قروچه علل روانی دارد یعنی به علت بروز مشکلاتی مانند استرس اتفاق می افتد کودک به یک روانشناس ارجاع داده می شود.

توجه به مشکل دندان قروچه

شاید برخی ها فکر کنند که دندان قروچه عادت بی خطری می باشد، اما اینگونه نیست و گفته می شود دندان قروچه می‌تواند در بلند مدت باعث بروز مشکلاتی مانند تخریب مینای دندان، درد فک و سردردهای مزمن، ایجاد فشار زیاد بر عظلات و مفصل‌های فک بشود.

برای معاینه و حل مشکل دندان قروچه می توانید به یک دندانپزشک مراجعه کرده و این مشکل را با وی در میان بگذارید. دندانپزشک می تواند توصیه هایی داشته باشد، برای مثال استفاده از محافظ شبانه دندان. با تجویز دندانپزشک لازم است این محافظ را هنگام خوابیدن در دهانتان قرار دهید تا از دندان ها مراقبت شود.