مسواک زدن دندان کودک 1 – 2 – 3 ساله

با رویش و رشد دندان های شیری کودک لازم است والدین نسبت به مسواک زدن دندان های کودک اقدام نمایند. ممکن است سوال پرسیده شود که چه مکانی برای مسواک زدن دندان های کودک مناسب است؟ بهتر است مکانی برای مسواک زدن دندان های کودک یا نوزاد انتخاب بشود که برای وی راحت و بی خطر باشد و همچنین این مکان از میزان نور کافی برخوردار باشد. والدین می توانند مکانی که اقدام به تعویض پوشک نوزادشان می کنند, در صورت برخورداری از نور مناسب برای مسواک زدن دندان های فرزندشان انتخاب کنند.

در این بخش از دندانپزشکی پرنس درباره مسواک زدن دندان های کودکان 1 – 2 – 3 ساله صحبت خواهیم کرد, قبل از ارائه توضیحات لازم است گفته شود که مطالعه مقالات توصیه دندانپزشکی برای کودکان 3 – 4 – 5 – 6 سال و مسواک زدن کودکان از چه سنی؟ + نکات مهم توصیه می شود.

حمام محل مناسبی برای مسواک زدن دندان های نوزادان و بچه های خردسال نمی باشد. زیرا این مکان معمولا حاوی وسایل متعددی می باشد و جهت امنیت کودکان طراحی نشده است. البته مسواک زدن در حمام برای افراد بزرگسال نیز توصیه نمی شود.

در احادیثی از معصومین (ع), عوارض و مضرات مسواک زدن در حمام بیان شده است.

1. امام باقر(ع) فرمود:‌ «یُکْرَهُ‏ السِّوَاکُ‏ فِی الْحَمَّامِ لِأَنَّهُ یُورِثُ وَبَاءَ الْأَسْنَان»‏؛ مسواک زدن در حمام مکروه است؛ زیرا موجب مریضی دندان می‌شود.

2. امام صادق(ع) می‌فرماید: «إِیَّاکَ‏ وَ السِّوَاکَ‏ فِی الْحَمَّامِ فَإِنَّهُ یُورِثُ الْوَبَاءَ فِی الْأَسْنَان»‏؛ بپرهیزید از مسواک زدن در حمام که همانا موجب مریضی دندان می‌شود.

تمیز کردن دندان های نوزادان در سنین 1-0 سالگی

در این دوره تمیز کردن دندان های نوزاد بطور کامل توسط والدین انجام می شود. والدین محترم توجه داشته باشند که پاک کردن و ماساژ لثه های نوزاد قبل از رویش دندان های شیری باعث برقراری فلور دهانی سالم شده و به رویش دندان های شیری نوزاد کمک خواهد کرد. این کار توسط گاز مرطوب یا پارچه توسط والدین انجام می شود.

عمل مسواک زدن دندان های کودک روزی یک بار انجام می شود. برای تمیز کردن دندان ها از انواع مختلف تمیزکننده ها و مسواک ها می توان استفاده کرد. توجه داشته باشید که استفاده از خمیردندان ضروری نیست.

تمیز کردن دندان های کودکان نوپا در سنین 3-1 سالگی

در این سنین یعنی از یک تا سه سالگی کودک از مسواک های نرم و مرطوب برای تمیز کردن دندان های شیری استفاده می شود. والدین سوال می کنند چه مسواکی برای کودک بهتر است؟ برای دسترسی بیشتر و کاربرد راحت تر در مسواک زدن دندان های کودکان، توصیه می شود مسواکی با سری کوچکتر و دسته ای ضخیم استفاده شود.

از آنجا که بچه های این سنین توانایی بیرون ریختن آب دهان شان را ندارند، در سنین قبل از 2 سالگی کودک از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده نمی شود.

چنانچه والدین کودکی تمایل به استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید داشته باشند تنها لایه ای بسیار نازک از خمیردندان بر روی مسواک قرار داده بشود. والدین محترم دقت داشته باشید که استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید به میزان زیاد بر روی مسواک کودک و بلعیدن آن توسط کودک منجر به بروز مشکلاتی مانند ایجاد لکه هایی سفید تا قهوه ای رنگ بر روی دندان های دائمی کودک می شود.

برای کودکان در این سنین به علت اینکه اکثرا بین دندان هایشان فاصله وجود دارد, ضرورتی استفاده از نخ دندان نمی باشد, اما چنانچه دندان های کودک در تماس باهم باشند, نخ دندان کشیدن دندان های کودک نیز لازم می باشد.

زمان تعویض مسواک کودک

به زمان تعویض مسواک کودک نیز توجه داشته باشید, در برخی مسواک ها نشانگری به رنگ آبی در موهای مسواک قرار داد. زمانی که این نشانگر آبی تا نیمه رسیده و کمرنگ تر شود، زمان تعویض مسواک فرا رسیده است, این حالت به طور متوسط بعد از گذشت تقریبا 3 ماه رخ می دهد. والدین زمانی که مسواک فرزندشان کاملا فرسوده شده باشد، این مسواک را تعویض کنند. کودکان در این سنین، مسواک را می جوند و این باعث می شود مسواک به سرعت ظاهری فرسوده پیدا کند.

چگونه دندان های کودک را مسواک بزنیم؟

یکی از روش های مسواک زدن دندان های کودک این است که یکی از والدین پاهایش را دراز کرده و کودک را بین پاها قرار می می دهد, سچس سر فرزندش را در بین ران های خود قرار داده و اقدام به تمیز کردن دندان های شیری کودک می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *