مضرات و فواید شیر گاو برای کودکان

شیر گاوی دارای مجموعه ای از ویتامین ها و پروتئین های ارزشمند می باشد. در این بخش از سایت پرنس دنتال به خواص, فواید و مضرات شیر گاو برای کودکان می پردازیم:

شیر گاو یکی از بهترین و کامل ترین منابع کلسیم و ویتامین دی D است و پروتئین های مفید نیز دارد. بچه هایی که روزانه نیم لیتر شیر گاو می خورند از نظر کلسیم و ویتامین D تأمین هستند. برای کودکان بالای 1 تا 2 سال بهتر است شیر کامل مصرف شود. برای کودکان بالای 2 سال سن نیز شیر کم‌چرب، گزینه مناسب تری است. بیشتر از 3 لیوان شیر در روز به بچه هایتان ندهید، زیرا ممکن است سیر شوند و دیگر غذاهایشان را میل نکنند.

توجه: توجه داشته باشید که این مطالب برای بچه های بالای 1 سال است و کودکان زیر 6 ماه باید فقط شیر مادر یا شیرخشک بخورند. کودکان 6 تا 12 ماه نیز می توانند در طول روز علاوه بر شیر مادر و تغذیه تکمیلی، مقداری آب هم بنوشند. برای اینکه شیر گاو به فرزندتان بدهید، باید تا سن 1 سالگی اش صبر کنید. توجه داشته باشید که این نکته برای سلامت فرزندتان، بسیار مهم است.

شیر گاو غنی شده از منابع خوب کلسیم می باشد.

به گفته پژوهشگران، شیر گاو حاوی مواد مغذی می باشد که انسولین را پایین می‌آورد و دارای هورمون‌هایی است که گلوکز را کنترل می‌کند.

حساسیت به شیر گاو یکی از شایع‌ترین حساسیت‌های غذایی در کودکان است، مصرف شیر مادر برای مدت دست کم 4 ماه با کاهش آلرژی به شیر گاو تا سن 18 ماهگی کودکان همراه خواهد بود.

بیشترین مواد غذایی که به‌‌‌صورت آلرژن عمل کرده و در بچه ها مشکل ایجاد می‌کنند، شیر گاو، سویا، پرتقال، گوجه فرنگی، تخم مرغ و بادام زمینی است و یکی از شایع‌ترین نوع حساسیت غذایی، حساسیت به شیر گاو است که در کودکان با علامت بی قراری تظاهر می‌کند.

استفاده از شیر مادر به تنهایی (تغذیه انحصاری با شیر مادر) برای مدت 4 ماه اول زندگی سبب کاهش خطر آلرژی به شیر گاو در شیرخواران می‌شود.

این منبع غذایی (شیر گاو) در مقایسه با نوشیدنی‌های گازدار کالری بیشتری دارد و از نظر متخصصان تغذیه در واقع نوشیدنی نیست و یک میان وعده غذایی کامل برای بچه ها محسوب می شود.

منابع:

خبرگزاری تسنیم: https://www.tasnimnews.com

خبرگزاری فارس: https://www.farsnews.com/social/medicine-spirituality

2 پاسخ
  1. رقیه حسن زاده
    رقیه حسن زاده گفته:

    سلام خسته نباشید من دختر م دو سال ونیم لش هست شبا شیر گاو میدم با شیشه شیر میخوره گاها سه بار گاها هم تاصبح میدم غذا هم بهش میدم ولی هر غذایی رو نمیخوره میخواستم بدونم شیر گاو با شیشه شیر تواین سن براش مضره؟؟؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *