پرکردن دندان با مواد سفید خوبه یا سیاه؟

آمالگام یا مواد پرکننده فلزی دندان دهه هاست که در دندانپزشکی به عنوان ماده ترمیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

اکنون چندین سال است که مواد ترمیمی کامپوزیتی همرنگ دندان در بسیاری از خدمات درمانی, ترمیم و زیبایی دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

بسیاری از افراد به دلایل مختلف از آمالگام یا کامپوزیت استفاده می کنند، افراد زیادی هستند که این سوال را از دندانپزشک می پرسند که پر کردن دندان با مواد سفید خوب است یا سیاه؟

می توان گفت هم از لحاظ عملکرد دندانی و هم از لحاظ ظاهری و زیبایی ماده آمالگام معمولاً انتخاب خوبی برای افراد و درمان های بلندمدت دندانپزشکی نمی‌باشد.

آمالگام ها به دلیل ترکیبات فلزی که دارند با گرما و سرما منقبض و می شوند, این تغییرات می‌توانند باعث کنده شدن ترمیم های آمالگام ای یا شکسته شدن دندان بشوند.

این در حالی است که ترمیم های کامپوزیتی همرنگ دندان ها بوده و از نظر زیبایی بسیار مناسب تر می باشند به خصوص برای دندان های ردیف جلو.

گفته می‌شود آمالگام ترکیبی از ۳۵ درصد فلز و ۱۵ درصد قلع یا آلیاژ قلع و مس و تقریباً حاوی ۵۰ درصد جیوه که فلزی بسیار سمی می باشد است.

البته گفته می‌شود در این سال ها سازمان های مختلفی در زمینه بهداشت و سلامت به بی‌خطر بودن فلز جیوه موجود در آمالگام در شرایطی که به صورت ترکیبی و آلیاژ با فلزات دیگر در ساختار آن قرار می گیرد باشد تاکید کرده اند.

توصیه می شود در این مورد تحقیقات لازم را انجام دهید و با دندانپزشک تان حتما در این مورد مشورت داشته باشید و از او درباره مزایا و مضرات آمالگام صحبت کنید تا درمان درست و سالمی داشته باشید.

بسیاری از دندانپزشکان درباره امنیت و سلامت ترمیم های آمالگام این نگرانی هایی را عنوان کرده اند و بحث در این مورد هم اکنون نیز در میان بسیاری از پزشکان ادامه دارد.

می توانید با جستجو در اینترنت درباره فواید و مضرات ترمیم های آمالگام ای و کامپوزیتی بیشتر بدانید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *