کیست رویشی | تورم روی لثه کودکان

ممکن است برخی از والدین درباره کیست ها لثه ای و دندانی کودکان سوالاتی داشته باشند, در این بخش از دندانپزشکی کودکان پرنس درباره هماتوم رویشی یا کیست رویشی توضیحاتی ارائه می شود تا والدین درباره این موضوع اطلاعات بیشتر کسب کنند؟

کیست رویشی یا هماتوم رویشی چیست؟

یکی از مسایلی که گاها باعث نگرانی والدین می شود مشاهده یک تورم سیاه – آبی رنگ روی لثه کودکان می باشد, این تورم در کودکانی که در سنین رشد باشند امری بسیار طبیعی است که از نظر علمی به آن هماتوم رویشی یا کیست رویشی می گویند, و نشانه این امر است که به زودی در آن ناحیه دندانی رویش خواهد یافت.

این مساله گرچه ظاهر بسیار نگران کننده ای دارد ولی جز پدیده های طبیعی قبل از رویش دندان بوده و نیاز به مداخله درمانی خاصی نیز ندارد و به زودی با نیش زدن دندان از لثه این تورم و تغییر رنگ از بین خواهد رفت.

اگر سوالی در این مورد دارید می توانید از بخش نظرات سایت و با متخصص دندانپزشکی اطفال این مرکز (دکتر علی بقالیان) مطرح کنید.

همچنین با مطالعه مقاله ضایعات دهانی | تومورها و کیست های حفره دهان می توانید اطلاعات بیشتری درباره کیست ها و ضایعات دهانی کسب کنید.

8 پاسخ
  1. مقدم
    مقدم گفته:

    سلام.دختر۱۲ساله ام دندان شیری که مایل به صورتی بود داشت و من متعجب بودم که چرا صورتی شده تا اینکه امشب دندانش با اینکه لق بود به یه قسمت تقسیم شده بود یعنی شکسته بود ومن سعی کردم بکشم که دو قسمتش رو موفق شدم بکشم و الان متوجه شدم زیر دندونش کیست داره…چه کنم دکتر؟

    پاسخ
  2. فرهاد
    فرهاد گفته:

    سلام اقای دکتر
    دختر من یکونیم سالە هست
    این کیستو دارد کە همراە با درد نیست ولی دهان دخترم خیلی بو میدە، ایا مشکلی دارد. خیلی ممنون

    پاسخ
    • دندانپزشکی پرنس
      دندانپزشکی پرنس گفته:

      سلام به این حالت کیست رویشی گفته میشود که در مراحل قبل از رویش دندان ایجاد مبشود و خودبخود رفع میگردد

      پاسخ
  3. رها سرلک
    رها سرلک گفته:

    سلام وقت بخیر این کیست در لثه دخترم که ۸ سال داره رو دیدم حدود دوماه هست که دندان شیریش افتاده ویک ماه میشه این کیست رو دیدم باید ببرم دندانپزشک چاک بزنه تا دندونش بتونه بیرون بیاد آیا خطری مشکلی داره یا نه.ممنونم

    پاسخ
    • دندانپزشکی پرنس
      دندانپزشکی پرنس گفته:

      سلام این نوعی تغییر لثه قبل از رویش میباشد و نیازی به برش زدن لثه ندارد ولی ممکن است هنگام جویدن کودک پاره شده و باعث رها شدن مایعی شبیه به خون در دهان گردد

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *