آبسه دندان در کودکان

با دندانپزشکی تخصصی کودکان پرنس همراه باشید, در این بخش درباره مشکل آبسه یا دندان عفونی در بچه ها توضیحاتی را ارائه می دهیم, امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

آبسه کیسه ای حاوی مایعات چرکی و عفونی می باشد که در اطراف ریشه دندان عفونی شده کودک ایجاد می‌شود, البته لازم به ذکر است که آبسه دندان سن و سال نمی شناسد و بسیاری از افراد بزرگسال با این مشکل رو به رو بوده اند.

برای درمان آبسه دندان چه کنیم؟

اگر دندان خودتان یا فرزندتان آبسه کرده است، حتما باید به یک دندانپزشک خوب یا متخصص ریشه دندان خوب مراجعه کنید. توجه داشته باشید که مشکل آبسه‌ دندان به خودی خود درمان نمی شود.

اگر عفونت ناحیه دندان گسترش پیدا کند ممکن است صورت فرد متورم و دردناک بشود, حتی گاها تب شدید نیز ایجاد شود. توصیه دندانپزشک این است در صورت مشکوک شدن به مشکل آبسه دندان سریعا با دندانپزشکی گرفته و به دندانپزشکی مراجعه کنید.

اگر که مشکل آبسه‌ دندانی درمان نشده باقی بماند، ممکن است عفونت از ناحیه فک به سایر نواحی بدن از جمله سر و گردن سرایت کند. عفونت آبسه ممکن است به بافت های نرم گردن و حتی صورت فرد گسترش پیدا کرده و منجر به تورم در نواحی گردن و صورت بشود و حتی می تواند خطرات جدی تهدید کننده حیاتی در پی داشته باشد.

توجه داشته باشید که آبسه دندان با آبسه لثه از لحاظ منبع عغونت متفاوت می باشد. برای تشخیص مشکل اصلی و درمان بهتر است سریعا به دندانپزشک مراجعه شود.

طبق معمول پیشگیری بهتر از درمان

اگر که معاینات دندان پزشکی کودکان بطور منظم طبق توصیه های متخصص دندانپزشکی انجام شود و پوسیدگی دندانها در مراحل اولیه‌ به موقع ترمیم شوند, از پیشرفت التهاب به عصب دندان کودک و عفونی شدن دندان جلوگیری می شود. چکاپ و بررسی وضعیت دندان ها برای بچه هایی که دچار بیماری هایی مانند دیابت، مشکلات و بیماری قلبی، نقص سیستم ایمنی، پیوند عضو می‌باشند از اهمیت بیشتری دارد, توجه داشته باشید که عفونت های دندانها در این بچه می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

علل آبسه دندان چیست؟

سوراخ های عمیق دندانی

ترک خوردگی دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ها

پوسیدگی های دندانی

مصرف زیاد شیرینی جات

بیماری‌‌های لثه (پریودِنتال)

چرا کودکان دچار مشکل آبسه می شود؟

برای بسیاری از والدین این سوال می تواند پیش بیاید که اصلا چرا کودک دچار مشکل آبسه دندان می شود؟ اگر پوسیدگی دندان شیری یا دندان دائمی فرزندتان به موقع درمان نشود, بر اثر پیشرفت پوسیدگی دندانی, عصب دندان دچار عفونت و التهاب شده, این عفونت دندانی کم کم در بافت های اطراف دندان انتشار پیدا کرده و به اصطلاح دچار مشکل به آبسه دندانی می شود.