آموزش رعایت بهداشت دهان به کودکان از دوران کودکی

والدین برای اینکه فرزندانشان چه در دوران کودکی و چه در بزرگسالی دندان های سالمی داشته باشند و از مشکلات دندانی در اذیت نباشند باید سعی کنند از همان دوران کودکی اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان ها را به خوبی و درستی کودک شان آموزش دهند. لازم است همواره والدین کودک به موضوع آموزش رعایت بهداشت دهان و دندان به کودک اهمیت ویژه ای قائل شوند. لازم است پدرو مادرها نحوه درست مسواک زدن دندان ها را به فرزندانشان آموزش دهند و فرزندانشان را به رعایت اصول بهداشت دهانی و دندانی تشویق کنند.

لازم است گفته شود که متاسفانه اغلب کودکان حوصله چنین فعالیت هایی را ندارند، آنها خیلی سرسری و زود دندان ها را مسواک می زنند و به همین دلیل در آینده خطاهایی پیش می آید که حاصل آن پوسیده شدن دندان کودک و بروز مشکل بیماری لثه می شود.

مراقبت صحیح از دندان ها و لثه های بچه ها آثار مثبت بسیاری دارد, مراقبت کردن از دندان ها و لثه ها در دوران کودکی باعث رشد صحیح لثه ها و دندان ها شده و نظم و ترتیب دندان ها در دوران بزرگسالی نتیجه آن خواهد بود.

در حدیثی امام صادق (ع) فرموده اند که: در مسواک زدن، 12 فایده وجود دارد. از سنت پیامبر است، دهان را پاکیزه می کند، وسیله روشنی چشمان است، باعث خشنودی خداوند است، دندان ها را سفید می کند، زردی دندان را می برد، لثه ها را محکم می سازد، اشتهاآور است، بلغم را می برد، حافظه را زیاد می کند، ثواب حسنات را دو برابر می کند و فرشتگان را خشنود می سازد. (میزان الحکم، جلد 4، صفحه 598)

خوشبختانه امروزه تمامی والدین می دانند که بهداشت دندان های کودکان جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان های کودک شان است. اما ممکن است گاهی اوقات فرآیند تمیز کردن دندان های کودک بسیار مشکل و پردردسر باشد. درباره موضوع مسواک زدن دندان های کودکان در سایت دندانپزشکی کودکان پرنس مقالات متعددی منتشر شده است که مطالعه آنها می تواند برای والدین مفید باشد, برای مثال می توانید مقالات چگونه کودکان را به مسواک زدن عادت بدیم؟ و مسواک کودک چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ را مطالعه کنید.

ممکن است کودک از خودش لجبازی و یکدندگی نشان بدهد, و یا از بلعیدن خمیردندان دچار تهوع بشود و دیگر علاقه ای به مسواک زدن دوبره دندان ها نداشته باشد. ممکن است باز کردن دهان کودک به دلیل کوچک بودن و تمیز کردن دندان های کودک برای والدین مشکل باشد. با این حال رعایت و آموزش صحیح بهداشت دهان و دندان های کودک بسیار مهم و با اهمیت می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *