اهمیت دندان های آسیاب و نیش شیری

ما در سایت پرنس دنتال بارها درباره اهمیت دندان های شیری صحیت کرده ایم، اما در این بخش می خواهیم درباره اهمیت دندان های آسیاب و نیش شیری صحبت کنیم که بسیار مهم هستند و مراقبت از این دندان ها بسیار ضروری است.

مراقبت از همه دندان های شیری بچه ها به دلیل تغذیه مناسب و اینکه بچه به راحتی غذا بخورند، تکلم آسان و همچنین حفظ فضای لازم برای دندان های دائمی لازم و ضروری می باشد. با این وجود مراقبت بیشتر از برخی دندان ها مانند دندان های آسیاب و نیش شیری اهمیت بالایی دارد، در ادامه علل این مورد را بیان می کنیم.

از آنجا که دندان های نیش و دندان های آسیاب کودکان معمولا بین سنین 9 تا 12 سالگی کودکان می افتند و این دندان ها در تغذیه و جویدن خوراکی های تقش بسیار مهمی دارند و همچنین فضای مورد نیاز برای رشد دندان دائمی را حفظ می کنند حفظ این دندان های شیری بچه ها بسیار با اهمیت می باشد.

به دلایلی که در بالا ذکر شد دندانپزشک اطفال بسیار تلاش می کند از خارج کردن دندان های شیری، به ویژه این دندان ها پرهیز کند. دندانپزشکان همواره به والدین توصیه می کنند که برای ویزیت دندان های بچه ها به صورت مرتب در زمان های تعیین شده توسط دندانپزشک به دندانپزشکی مراجعه کنند تا اگر مشکلاتی در دندان های کودکان مشاهده شد در همان ابتدا نسبت به درمانشان اقدام شود تا دندان سالم مانده و از دست نرود. چکاپ های دوره ای دندانپزشکی کودکان فراموش نشود.

اگر دندان کشیده شد یا افتاد …

با این حال در مواردی مانند شکستگی تاج و ریشه دندان, پوسیدگی و عفونت بسیار شدید دندان و . . . به وجود می آید که دندانپزشک به ناچار مجبور است این دندان را از دهان خارج کند. در چنین شرایطی یعنی در صورت کشیدن دندان شیری آسیاب، متخصص دندانپزشکی اطفال توصیه می کند از فضانگهدارنده دندان جهت حفظ فضا برای رشد دندان های دائمی که بعد از مدت کوتاهی رشد می کنند استفاده کند.

عدم استفاده از فضانگهدارنده می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند حرکت دندان های اطرافی و بسته شده فضا برای رشد دندان دائمی کرده و می تواند مشکلاتی مانند گیر کردن این دندان بین دندانهای کناری و یا رویش کج آن و نامرتبی دندانی بشود.

تشخیص صحیح دندانپزشک در چنین مواردی بسیار مهم است و معمولا توصیه به استفاده از فضا نگهدارنده می کنند مگر اینکه کمتر از 6 ماه نسب به رویش دندان دائمی کودک زمان باقی مانده باشد.

مراقبت از دندان های کودکان

تغذیه صحیح و سالم، جلوگیری از مصرف زیاد خوراکی های قندی و شیرین، رعایت بهداشت دهان و دندانها همه از عوامل تاثیرگذار در مراقبت از دندان های بچه ها هستند. اما در مواردی ممکن است به دلایلی مانند عدم رعایت این موارد یا موارد دیگری دندان دچار پوسیدگی شود، گفته می شود تمام سطوح دندان به صورت یکسان دچار پوسیدگی نمی شوند و سطوحی هستند که بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می گیرند، مانند:

  • شیارهای سطح جونده که دندانپزشکان شیارپوش دندان را توصیه می کنند
  • سطوح بین دندانی و طوق دندان یعنی همان ناحیه اتصال لثه با دندان که دندانپزشکان توصیه می کنند این نواحی نیز بخوبی تمیز شوند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *