بهترین سن کشیدن دندان عقل چند سالگی است؟

دندان عقل سومین و آخرین سری از دندان‌های آسیاب می باشد، که معمولا در اواخر دوران نوجوانی رشد و رویش پیدا می کند، گاها این دندان ها سالم و یکدست مانند سایر دندانها رشد می کند و گاه نیز به صورت نهفته و نیمه نهفته رشد پیدا می کند و باعث اذیت شدن فرد می شوند.

آیا می دانید به این دلیل به این دندان, دندان عقل می گویند؟ زیرا معمولا در سن تکامل عقلی انسان یعنی بین سن 16 تا 23 سالگی رشد میکند, یعنی می توان گفت در سنی که تکامل عقلی صورت می گیرد دندان عقل نیز رویش می کند, توجه داشته باشید که این دندان هیچ ارتباطی با عقل شعور و هوش ندارد.

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که بهترین زمان کشیدن دندان عقل کی هست؟ با دندانپزشکی کودکان پرنس برای دریافت پاسخ این سوال همراه باشید:

ریشه های دندان عقل معمولا در طول سنین دوران نوجوانی تشکیل می شود. می توان گفت ساده ترین زمان برای کشیدن دندان عقل شما با کمترین عوارض زمانی است که دو سوم از ریشه دندان عقل و تشکیل شده باشد، البته بسیاری از افراد زودتر از این زمان به دندان پزشکی مراجعه می کنند و زمانی اقدام به کشیدن این دندان می کنند که ریشه هنوز به طور کامل تشکیل نشده است.

بهتر است برای اینکه دقیق بدانید چه موقعی بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل تان است به کلینیک دندانپزشکی و یک دندانپزشک حرفه ای مراجعه کنید تا بعد از بررسی های لازم زمان مناسب کشیدن دندان عقل به شما اعلام شود. توصیه می شود برای دندان عقل تان حتما به یک دندانپزشک خوب مراجعه کنید.

در بسیاری از موارد به دلیل کج بودن و رویش کج دندان عقل لازم است این دندان کشیده شود. در چنین حالتی چرخش کاملی در دندان صورت نمی‌گیرد و دندان کج می ماند که در این حالت کشیده شدن آن الزامی است تنها در صورتی که وجود دندان عقل منجر به ناهنجاری در دهان و فک شود, و یا این دندان به دندان های کناری آسیب وارد کند توصیه به کشیدن یا جراحی دندان می شود.

البته بعضی از دندانپزشکان معتقدند در بسیاری از مواقع نیازی به کشیدن دندان عقل نمی باشد و در بسیاری از موارد به لحاظ شرایط و موقعیت، این دندان در جویدن به دندان های آسیاب کمک می کند.

در بسیاری از موارد دندان عقل دندان مفیدی برای فرد به حساب می آید, توجه داشته باشید که نسبت به کشیده شدن و یا کشیده نشدن دندان عقل باید به دندانپزشکی مراجعه کنید و این مورد را باید دندانپزشک تشخیص بدهد, زیرا در بسیاری از موارد این دندان قابل ترمیم و درمان است, توجه داشته باشید که دندان از فرقی با دندان های دیگر به لحاظ ساختاری ندارد.

در برخی از موارد نیز به منظور ارتودنسی یا مرتب کردن دندان‌ها نیاز است دندان عقل کشیده بشود.

بهترین سن برای کشیدن دندان

در نهایت می‌توان گفت در صورتی که توسط متخصص دندانپزشکی تشخیص داده شود که لازم است دندان عقل کشیده شود بهترین سن کشیدن این دندان در سنین کمتر از 35 سالگی می باشد زیر را عوارض جراحی یا کشیده شدن دندان کمتر بوده و ترمیم آن نیز بهتر انجام می‌شود.

با بالا رفتن سن ریشه دندان عقل به رشدش ادامه می دهد, و ممکن است دندان عقلتان در این دوره تغییر موقعیت داده و در نتیجه مشکلات مربوط به کشیدن دندان و نیز خطرات احتمالی مانند آسیب به اعصاب وجود داشته باشد.

4 پاسخ
  1. ابوالفضل حاجی بگلو
    ابوالفضل حاجی بگلو گفته:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من ۱۵ سال و نیم هستم
    داخل دهانم سمت چپ پایین
    یک هفته ای هست که وقتی غذایی میجویم لپمو میگیره
    ممکنه دندون عقل باشه ؟
    ب این عمل طبیعی باشم یا نه؟

    پاسخ
  2. Fatemeh
    Fatemeh گفته:

    سلام وقت بخیر، من ۱۶ سالمه و دندون عقلم در اومده خیلی بالایی داره اذیت میکنه ولی میترسم تا قبل ۱۸ بکشم، مشکلی پیش نمیاد الان بکشم؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *