تعداد, زمان و ترتیب رویش دندان های شیری کودکان

در مجموع در فک بالایی و پایینی کودکان مجموعا 20 دندان شیری وجود دارد. معمولا اولین دندان شیری کودک بین 6 تا 12 ماهگی رویش می ابد و در اغلب بچه ها در پایان سن 36 ماهگی (3 سالگی) همه دندان هایشان رویش یافته اند.

با درد لثه کودک در زمان رویش دندان چه کنیم؟

بعضی از بچه ها هنگام رویش دندان لثه های دردناک و حساسی دارند که در چنین مواردی ماساژ لثه کودک با انگشت تمیز یا یک قاشق خنک یا گاز مزطوب بسیار برای کودک آرامش بخش خواهد بود, البته برای رفع درد لثه کودک می توان دندان گیر هم از داروخانه تهیه کرد و کودک با گاز زدن روی دندان گیر تا حدی با درد دندان درآوردن سازش پیدا می کند.

والدین بیشتر به دندان های شیری کودکان توجه داشته باشند

متاسفانه رخی از پدر  و مادران به این نکته توجه ندارند که دندانپزشک کودکان یک بخش عمده و مهم در بهداشت کودکان و مراقبت از کودک, بهداشت و سلامت دهان و دندان های کودکان است. متاسفانه برخی از والدین با توجه به موقتی بودن دندان های شیری کودک و موقتی بودن این دندان ها تقریبا به این دندان ها بی اهمیت هستند, اما غافل از آن که این دندان های شیری است که به کودک کمک می کند که درست تغذیه کرده و به سخن گفتن بهتر کودک کمک می کند و مهم اینکه فضا را برای دندان های دائمی کودک نگه می دارد.

اهمیت به دندان های شیری کودکان

حفظ سلامت دندان شیری کودک بسیار با اهمیت می باشد. نادیده گرفتن حفره ها و پوسیدگی های روی دندان ها غالبا منجر به مشکلاتی می شود که دندان های دائمی را تحت تاثیر قرار می دهند.

همانطور که در بالا اشاره شد, دندان های شیری کودکان برای خوردن و جویدن صحیح غذا, ایجاد فاصله مناسب برای حضور بعدی دندان ها (دندان های دائمی) و هدایت آن ها به موقعیت مناسب و امکان رشد مناسب استخوان ها و عضلات فکی بسیار اهمیت دارند.

دندان های شیری می توانند بر تکلم و زیبایی تاثیر گذار باشند و  فراموش نکنید که با اینکه چهار دندان ردیف جلویی تا سن 6 – 7 سالگی می ریزند اما دندان های آسیاب و نیش تا سن 10 الی 13 سالگی جایگزین نمی شوند.

دندان گیر نوزاد

در رابطه با ترتیب رویش دندان های شیری در فک بالا و پایین و زمان تقریبی رویش هر دندان به اشکال زیر دقت فرمایید.

ترتیب و زمان رویش دندان های شیری

همچنین شما می توانید سوالات خود در این باره را در بخش نظرات مطرح کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *