تغذیه مناسب برای زیبایی و سلامت دندان های کودکان

قطعا رژیم غذایی سالم نقش بزرگی در داشتن دندان هایی سالم دارد. پس از همین الان تصمیم بگیرید هم خود و هم فرزندانتان سالم غذا بخورید.

تغذیه خوب و مناسب برای دندانها از زمان رشد دندان های شیری کودکان شروع می شود, پس لازم است از زمان نوزادی تغذیه مناسب برای رشد و تقویت دندان های کوذک مد نظر والدین قرار بگیرد.

خوردنی هایی که باعث استحکام دندان های کودکان می شوند

مصرف لبنیاتی مانند شیر، ماست و پنیر به دلیل اینکه حاوی کلسیم Calcium می باشند می‌توانند به استحکام دندان های کودک کمک کند.

استفاده از میوه هایی مانند میوه پرتقال که حاوی ویتامین C می باشد باعث استحکام لثه ها می شود.

همچنین مصرف میوه هایی مانند سیب و هویج نیز باعث استحکام دندان ها و لثه خواهد شد.

خوردنی های مضر برای دندان های کودکان

متاسفانه دیده می شود که برخی از کودکان از چیپس و پفک به عنوان تنقلات استفاده می کنند و والدین هم اهمیت چندانی به این موضوع نمی دهند, بهتر است بدانید که استفاده از خوراکی هایی مانند چیپس، پفک و همچنین غذاهای سرخ کردنی و فست فودها نیز می‌توانند باعث پوسیدگی در دندان های کودکان بشوند.

جایگزین چیپس و پفک

به فرزندانتان تنقلات سالم بدهید تا نوش جان کنند, مصرف میوه ها و سبزیجات می‌توانند باعث تقویت دندان های کودکان شوند, لذا بهتر است والدین به جای تنقلات مضر مانند پفک ها و چیپس ها از چیپس میوه ها (میوه های خشک) در برنامه غذایی کودک استفاده کنند. والدین می توانند در زمان فصل هر میوه اقدام به خرید میوه کرده و خودشان در منزل میوه ها را خشک کنند, تا در زمان مناسب فرزندشان از تنقلاتی سالم و مفید نوش جان کنند.

علل پوسیدگی دندان در کودکان

مصرف مواد شیرین و قندی و باقی ماندن این مواد بین دندان ها و بر روی دندان ها از علت های مهم پوسیدگی دندان کودکان می باشد.

تغذیه نامناسب در دوران شیرخوارگی کودک و مسواک نزدن دندان های کودکان که بعضاً والدین لزومی به انجام آن نمی‌ بینند، باعث پوسیدگی دندان در بچه ها می شود. متاسفانه برخی از والدین توجه زیادی به رعایت نکات بهداشتی دهان و دندانها نداشته و از مسواک های مناسب کودکان استفاده نمی کنند, توجه داشته باشید که این موضوع نیز می تواند باعث بروز پوسیدگی دندانها و آسیب دندانها بشود.

توصیه به والدین

بعد از سن 1 سالگی می بایست شیر شبانه نوزاد کمتر بشود و حتی الامکان از دادن شیرخشک به نوزاد پرهیز کرد. والدین گرامی توجه داشته باشند که اگر این مسئله رعایت نشود در سنین 2 – 3 سالگی کودک با پوسیدگی های وسیع دندانی در کودک مواجه خواهید شد و متاسفانه بعضا در سن 4 سالگی کودک مجبور به کشیدن دندان کودکان نیز خواهید شد. از دندان های فرزندانتان به خوبی مراقبت کنید تا دچار مشکل از دست دادن زود هنگام دندان شیری کودک نشوید.

والدین گرامی برای جلوگیری از پوسیدگی های دندانی در اطفال بهتر است مصرف نوشیدنی های اسیدی را محدود کنند, همچنین توجه داشته باشید که مصرف نوشابه های رژیمی با وجودی که قند ندارند توصیه نمی شود, این نوشابه ها نیز به همان میزان نوشابه های معمول غیر رژیمی برای سلامت دندان ها مضر می باشند.

منابع: خبرگزاری فارس – خبرگزاری آنا – همشهری آنلاین

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *