خواص, فواید و مضرات گلابی و هرآنچه لازم است از میوه گلابی بدانید

استفاده از میوه گلابی جرم‌های غلیظ را دفع می‌کند و مانع از تجمع بخارات گرم در کبد می‌شود، پس بنابراین می‌تواند از بروز سرماخوردگی و همچنین احتقان صفراوی جلوگیری کند، گلابی میوه‌ای است که با افزایش ترشح بزاق به هضم و جذب بدن کمک می‌کند به همین دلیل پوره آن برای افراد سالمند مفید است. یکی از خواص گلابی ملین بودن آن و برای سلامت روده بزرگ مفید است، نوشیدن یک لیوان آب گلابی برای کاهش تب و کاهش درد در بسیاری از بیماری‌های التهابی مفید است و از بروز سکته مغزی پیشگیری می‌کند.

میوه گلابی مقوی بدن، آرام بخش و تب‌بر است و تشنگی را برطرف و به علت دارابودن مقدار بی خطر ارسنیک رعشه را درمان می‌کند، آب گلابی و عصاره گلابی تخمیر شده می‌تواند بیماری زخم معده را درمان کند، این میوه یکی از میوه‌های نادری است که می‌تواند نیاز روزانه بدن را به ویتامین B9 یا همان اسیدفولیک را تأمین کند.

فواید میوه گلابی

گلابی مفید برای دندان ها

همه ما می‌دانیم که قند در دهان حل می‌شود و بنابراین باعث ایجاد پوسیدگی‌هایی در دندان‌ها می‌شود، با این حال میوه گلابی حاوی سوربیتول ( قند الکلی که در بدن انسان به آهستگی متابولیزه می‌شود) است که هضم غذا را تسهیل می‌بخشد، اما همین قند موجود در گلابی در دهان تجزیه نمی‌شود و بنابراین به دندان‌ها آسیبی نمی‌رساند.

گلابی مفید برای افراد دیابتی

قند گلابی برای افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، مضر نیست،گلابی سرشار از ویتامین‌های A، B1، B2، C، E و همچنین فیبر است که به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند، به علاوه، میوه گلابی کربوهیدرات و کالری کم دارد و برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند و نسبت به انسولین حساسیت دارند سودمند است، اگر گلابی به طور کامل مصرف شود، دیابت را در مراحل اولیه، بهتر کنترل و به بهبود کلی سلامتی بدن کمک می‌کند.

فواید آب گلابی

آب گلابی به خاطر وجود قند فراوان در خود، انرژی از دست رفته را خیلی سریع به بدن بازمی‌گرداند، شیره گلابی مدر، تصفیه کننده خون، دفع کننده اسید اوریک و تأمین کننده عناصر معدنی مورد نیاز بدن است، مصرف آب آن در بیماری‌های مختلف مانند انواع کم خونی‌ها، خستگی عمومی و بیماری سل اثرات مفیدی دارد و به علت قابض بودن در رفع اسهال‌های ساده مؤثر است.

فواید پوست گلابی

زمانی که گلابی به طور کامل می‌رسد، پوست آن مانند پوست سیب پر از ترکیباتی می‌شود که باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد می‌شود، رادیکال‌های آزاد باعث تخریب سلول‌ها می‌شوند، ترکیبات موجود در پوست و گوشت گلابی به مرور به یک سری آنتی‌اکسیدان‌های مفید تبدیل می‌شوند که با این رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و آسیب‌های آن‌ها را خنثی می‌کنند و در نتیجه باعث شادابی و طراوت بدن و پوست هم می‌شوند.

پوست گلابی که در معرض نور خورشید قرار دارد، نسبت به میوه آن غنی‌تر از ویتامین است، به علاوه قسمت عمده فیبر گلابی در پوست آن است، لذا نباید هنگام خوردن، پوست آن را جدا کرد، کسانی که مبتلا به فشار خون هستند، اگر به طور مرتب گلابی بخورند خون آن‌ها تصفیه خواهد شد .

میوه گلابی برای غدد داخلی بدن بسیار مفید است، افراد مبتلا به نقرس، آرتروز و رماتیسم می‌توانند از آن بهره زیادی ببرند، گلابی با افزایش جذب کلسیم، از بروز پوکی استخوان به خصوص در زنان یائسه جلوگیری می‌کند و از میوه‌هایی است که برای حافظه و تمرکز حواس مفید است.

مواد موجود در گلابی برای تقویت بدن پس از بیماری‌هایی که نیرو و توان انسان را تحلیل می‌برد، بسیار مفید است، شاید به همین دلیل است که برای بیماران کمپوت گلابی می‌برند، در دوران نقاهت بیماری‌هایی چون سل، کم خونی و ضعف شدید خوردن مخلوط آب گلابی و به بسیار مفید است.

یک عدد میوه گلابی متوسط حاوی 15% روی مورد نیاز روزانه سیستم عصبی است که باعث تقویت حافظه و یادگیری می‌شود، این میوه سرشار از فیبرهای محلول در آب است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدن را در برابر بیماری‌ها مصون می‌دارد به دلیل داشتن ویتامین K از سرطان‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن جلوگیری می‌کند.

مصرف گلابی در دوران بارداری

گلابی حاوی اسیدفولیک، ویتامین C، فیبر و کربوهیدرات‌های گلوکز و فروکتوز است و به سادگی هضم شده و به عنوان یک خوردنی کم کالری، منبع مناسبی برای دریافت مواد مغذی گفته شده محسوب می‌شود، برهمین اساس است که مصرف گلابی در منابع علمی برای دوران حاملگی توصیه شده است.

هر کس میوه گلابی را ناشتا میل کند، علاوه بر تقویت قدرت باروری، نطفه‌اش پاک و فرزندش نیکو خواهد شد، خوردن گلابی توسط پدر سبب زیبایی فرزند نیز می‌شود و همچنین گلابی مایه قوت قلب، پاکی معده، صفای دل، دلیری و زیبایی نوزاد می‌شود.

مضرات میوه گلابی

هضم پوست گلابی کمی مشکل است، از این رو کسانی که معده ضعیفی دارند آن را با پوست نخورند یا آن را بصورت کمپوت مصرف کنند، قندهای موجود در این میوه می‌تواند در افراد حساس باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل نفخ، اسهال و دل درد شود.

بهتر است گلابی کاملاً رسیده مصرف شود تا خواص آن بیشتر و هضم آن راحت‌تر باشد، در کودکان نیز مصرف نکتار گلابی همانند مصرف آب سیب می‌تواند دلیل اسهال مزمن شود.

گلابی میوه مناسب برای لاغری و کاهش وزن

این میوه خوش طعم حاوی حدوداً 3 درصد فیبر است که عمل دفع را آسان و از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند، حدود دو سوم فیبرهای موجود در گلابی از نوع فیبرهای نامحلول هستند، البته پوست گلابی حاوی فیبر بیشتری است و همانند «پکتین» موجود در سیب، فیبرهای گلابی نیز در معده حجیم می‌شود و احساس سیری ایجاد می‌کند و میزان کلسترول بد خون یا LDL را کاهش می‌دهد.

یک عدد گلابی متوسط حدود 96 کیلوکالری انرژی دارد، قند موجود در میوه‌ها و به خصوص گلابی را فروکتوز می‌گویند، این قند مستقیماً وارد خون نمی‌شود و اندکی طول می‌کشد تا جذب خون شود و میزان قند خون آرام آرام بالا می‌رود و باعث ایجاد حس گرسنگی نمی‌شود، بنابراین این قند به حفظ وزن مناسب کمک می‌کند.

دانه های بسیار ریز گلابی را دیده اید؟

گلابی دارای دانه‌های بسیار ریزی است که خصوصاً نزدیک هسته آن زیاد است، این دانه‌ها از جنس سلولز است و در دستگاه گوارش هضم نمی‌شود، از این رو با عبور از دستگاه گوارش، معده و روده را پاک و کلیه مواد زائد باقیمانده در شکم را دفع می‌کند.

آیا می دانستید؟

حکیم گرانقدر کشور عزیزمان ایران ابوعلی سینا، گلابی یا کمپوت آن را برای اکثر بیماران مجاز دانسته و آن را «شاه میوه» خوانده است، گلابی حاوی کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن است، خوردن گلابی کامل یعنی با پوست، بیشترین میزان آنتی اکسیدان‌ها را برای بدن تأمین می‌کند.

منبع: https://www.farsnews.com/isfahan

21 پاسخ
  1. ممدتقی
    ممدتقی گفته:

    پوست گلابی به اندازه کافی دارای ویتامین سی و آنتی اکسیدان‌های مفید برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد عمق پوست است. اگر پوست گلابی را بر روی صورت خود قرار دهید، پس از نیم ساعت احساس کشیدگی روی پوست خود خواهید داشت.مزاج میوه گلابی، گرم و تر است. از خواص گلابی در طب سنتی می‌توان به میلن بودن اشاره کرد و همچنین این میوه باعث تأمین رطوبت بدن و رفع یبوست است. دیگر خواص گلابی در طب سنتی این است که از بروز بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌کند، به تأمین رطوبت مغز کمک می‌نماید و سبب رفع تشنگی، تنگی نفس و سوزش مثانه نیز می‌شود.
    از مضرات گلابی در طب سنتی می‌توان تنها به خوردن گلابی با معده خالی اشاره کرد. همچنین در طب سنتی آماده است که پس از مصرف گلابی، آب ننوشید.شاد باشید.

    پاسخ
  2. حمیدرضا
    حمیدرضا گفته:

    باسلام به دوستان،مطالب مفید بود،از زمانهای دور انواع مربا وکمپوت رو درست کرده ومصرف میکردند ،پس تعجبی نداره،سپاس ازمالف.

    پاسخ
  3. رامین نوری وند
    رامین نوری وند گفته:

    بنده نوری وند هستم پزشک تغذیه باید عرض کنم گلابی املاح موجود در ویتامین های گروه E وBو… همچنین مقادیر بالای منیزیم و آهن رو دارا میباشد و نیز در شادابی و جوانسازی پوست انسان فوق العاده عمل میکند

    پاسخ
  4. احسان
    احسان گفته:

    بنده مجموعه تالیفات ابو علی سینا را دارم یکی از کتاباش فقط مخصوص انواع شرابها میباشد منظور همان کمپوت است چون دران زمان هر گیاهی را میپختن به آن شراب خطاب میکردن مثلا شراب آویشن شراب زرشک وانواع اقسام آن که تازه چندین مدل پخت را داشت که چه چیزای مخلوط کنند وبرای چه بیماریهای مورد مصرف قرار میگرفت کمپوت گلابی در مقابل دستاورد های ایشون به اندازه یه دانه ارزن میباشد

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *