درباره شیشه شیر و نقش آن در پوسیدگی دندان کودک

گاهی شیشه شیر نیز می توان باعث پوسیدگی دندان در کودکان بشود. معمولا این نوع پوسیدگی های دندانی در بچه های زیر 3 سال دیده می شود و معمولا دندان های کودک به غیر از دندان های پیشین فک پایین کودک به ترتیب رویش دچار مشکل پوسیدگی دندانی می شوند. عمدتا دندان های پیشین فک بالای کودک و دندان های اول آسیای فک بالا و پایین کودک دچار مشکل پوسیدگی دندان می شوند.

برخلاف باور عامه و بسیاری از افراد، مکمل آهن عامل ایجاد این پوسیدگی های دندانی نمی باشد. قبلا در مطلبی با عنوان آیا قطره آهن باعث پوسیدگی دندان می شود؟ توضیحاتی در این خصوص داده شده است. چنانچه مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این مورد هستید می توانید این مطلب را مطالعه کنید.

مصرف نوشیدنی شیرین مثل آب قند یا آب میوه های مصنوعی در شیشه شیر کودک به ویژه اگر به طور مداوم شیشه شیر در دهان کودک باشد، و همچنین به خواب رفتن کودک با شیشه شیر حاوی محتویات شیرین قندی از عوامل اصلی ایجاد پوسیدگی های دندانی بر روی دندان های کودکان می باشد. همچنین گفته می شود تغذیه مداوم از سینه مادر در هنگام شب بعد از رویش دندان های شیری کودک از دیگر عوامل اصلی ایجاد این نوع پوسیدگی دندانی در کودکان می باشد.

اما برای پیشگیری از بروز این نوع پوسیدگی ها در دندان های کودکان توصیه های داریم:

توجه داشته باشید که فرزندانتان با شیشه شیر به خواب نروند.

بعد از 1 سالگی کودک, والدین تنها مجاز به آب دادن به فرزندشان در زمان خواب هستند.

تغذیه از شیشه شیر توسط کودک در 12 – 14 ماهگی قطع گردد.

نخستین مشاوره بهداشت دهانی و دندانی کودک ظرف شش ماه بعد از رویش نخستین دندان شیری و نه دیرتر از یک سالگی کودک صورت گیرد. در این مورد مقالات مختلفی در سایت دندانپزشکی پرنس منتشر شده است, برای مثال می توانید مطالب اولین ویزیت دندانپزشکی کودکان چه زمانی باید انجام شود؟ و زمان مناسب برای اولین مراجعه به دندانپزشکی کودکان کی است؟ را مطالعه کنید.

از تغذیه شیر مادر به صورت شبانه و بدون محدودیت بعد از رشد رویش نخستین دندان شیری کودک خودداری بشود.

بعد از سن 1 سالگی کودک، فرزندتان را به نوشیدن از فنجان ترغیب کنید. همچنین بعد از سن 1 سالگی بچه از فنجان های درپوش دار و یا بطری برای مصرف نوشیدنی های شیرین استفاده نشود.

توصیه های دندانپزشکی را فرابگیرید و اقدامات بهداشتی دهان کودک از زمان رویش اولین دندان شیری کودک انجام گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *