دندان کوسه ای در کودکان + علل و روش های درمانی

دندان کوسه ای کودکان چیست؟ در این بخش از دندانپزشکی اطفال پرنس درباره دندان کوسه ای در کودکان صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید:

تقریبا از شش ‌سالگی بچه ها، دندان های دائمی بچه ها نسبت به جایگزین شدن دندان‌های شیری آغاز به کار می کنند و این جایگزینی دندان های دائمی با دندان های شیری چندین سال طول می کشد.

همانطور که والدین می دانند و مشاهده می کنند این اتفاق معمولاً بصورت تدریجی و کم کم و به نوبت اتفاق می‌افتد، اینگونه که ابتدا دندان‌های شیری کودک می افتند و بعد دندان های دائمی از لثه بیرون می زنند و جایگزین دندان های شیری کودکان می شوند.

البته گاهی اوقات کار به این صورت پیش نمی رود. گاها پیش می آید که دندان های دائمی کودک قبل از افتادن دندان های شیری کودک، از لثه بیرون زده و رشد می کنند. در چنین شرایطی دو ردیف دندانی در کنار هم در دهان کودک مشاهده می شود و به چنین وضعیتی دندان کوسه ای گفته می شود.

ممکن است دندان کوسه ای در دو مرحله از رشد بچه ها اتفاق بیفتد. در حدود سن 6 سالگی بچه ها که دندان های دائمی قدامی بچه ها در حال جایگزینی با دندان‌های شیری می باشند و دوم زمانی در حدود سن 11 سالگی که دندان های آسیاب فک بالا در حال جایگزینی با دندان های شیری می باشند.

دندان کوسه ای به انگلیسی shark teeth اصطلاحی می باشد که برای توصیف شرایطی که دربالا بیان شد استفاده می شود. اما چرا دندان کوسه ای؟ چرا به رشد دو ردیف پیشت سرم هم دندان در دهان دندان کوسه ای می گویند؟ علت نامگذاری این مورد به دندان کوسه ای این است که کوسه‌ ها نیز دو ردیف دندان در هر قوس دندانی دارند.

برای رفع این مورد می توانید به دندانپزشکی مراجعه کنید تا دندانپزشک بعد از بررسی وضعیت بهترین روش درمانی را اعمال کند. در ادامه به برخی از روش های درمانی اشاره می کنیم:

1- دندان شیری یا دندان های شیری کودک کشیده می شوند. این کار برای این است که فضای کافی در اختیار دندان های دائمی برای رشد قرار گیرد.

2- همچنین گاهی اوقات ممکن است با تراش از عرض دندان شیری کودک و کاهش عرض دندان شیری، فضای کافی برای رویش دندان های دائمی فراهم کرد. با این کار نیز دندان های دائمی کودک فضای لازم را برای بازگشت به محل اصلی رویش شان پیدا می کنند. البته والدین توجه داشته باشند که گاها ممکن است این روند اصلاحی برای دندان های کودک چند ماه به طول بیانجامد.

موردی که لازم است والدین بدانند این است که گفته می شود چنین وضعیتی اورژانسی نمی باشد, اما لازم است کودک تحت نظر پزشک و درمان قرار بگیرد. اگر که حالت دندان کوسه ای در کودکان بیشتر از چند ماه طول بکشد، بهتر است متخصص دندانپزشکی کودکان یا به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا بعد از بررسی های لازم، دنداپزشک شما را در جریان روش درمانی مورد نیاز قرار بدهد. متخصص دندانپزشکی اطفال وضعیت دندان های کودک را به خوبی ارزیابی و بررسی می کند تا ببیند آیا مشکل وجود دارد که نیاز به مداخله درمانی داشته باشد یا خیر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *