راهنمای استفاده از مسواک و نخ دندان برای کودکان

دندان های کودکان باید با استفاده از مسواک و نخ دندان تمیز بشوند تا همواره با رعایت بهداشت دهان و دندان ها دندان‌های سالمی داشته باشند.

از دندانپزشکان کودکان سوال می شود که مسواک کودک چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ برای دندان کودک لازم است از مسواک با الیاف نرم استفاده شود و سر مسواک کوچک باشد. بچه ها معمولاً از رسیدگی به دندان هایشان عاجز می باشند, بچه ها برای تمیز کردن دندان هایشان با مسواک نیاز به کمک پدر و مادر دارند.

دندانپزشکان توصیه می‌کنند روزانه حداقل 2 بار و هر بار به مدت 3 الی 4 دقیقه دندان های فرزندتان را مسواک بزنید، لازم است والدین به این نکته توجه داشته باشند که باید از مسواک و خمیر دندانی استفاده کند که مخصوص بچه ها باشد، توجه داشته باشید که میزان فلورایدی که در خمیر دندان کودکان وجود دارد با میزان فلورایدی که در خمیر دندان افراد بزرگسال می باشد متفاوت است و نباید از خمیر دندان افراد بزرگسال برای دندان های کودکان استفاده بشود. قبلا مقاله ای جامع با عنوان روزی چند بار مسواک بزنیم؟ و روش صحیح مسواک زدن در سایت دندانپزشکی پرنس منتشر شده است.

همچنین لازم است کودک از مسواک زدن دندان هایش خوشش بیاید و تشویق به استفاده از مسواک برای تمیز کردن دندانها بشود, برای همین از خمیر دندانی استفاده شود که طعم و بوی آن مناسب کودکان باشد، یا از مسواک های کودکانه با رنگ ها و تصاویر کودکانه جالب استفاده شود.

تقریباً هر 3 ماه یک بار لازم است مسواک کودک تعویض بشود، با این وجود توجه داشته باشید که برخی از بچه ها سر مسواک را جویده و در چنین شرایطی مسواک زودتر مستهلک شده و لازم است مسواک کودک را زودتر تعویض کنید.

تقریباً در سن 3 سالگی بین دندانهای بچه ها بسته می شود، به همین علت تقریباً از سن 3 سالگی کودک لازم است برای دندان هایش از نخ دندان استفاده کنید، ممکن است استفاده از نخ دندان برای دندان های کودکان در حالت ایستاده سخت باشد, به همین علت بهتر است والدین دندان های کودک را در حالت دراز کشیده نخ دندان بکشند، در چنین شرایطی رد کردن نخ دندان از فواصل بین دندان های بچه ها آسان تر می باشد.

همچنین والدین می‌توانند از نخ دندان های که به یک دسته نگهدارنده متصل می باشند و در بسیاری از داروخانه‌های سراسر تهران و کشور به فروش می رسند استفاده کنند، استفاده از نخ دندان های که به دسته نگهدارنده متصل می باشند می تواند کار والدین را در زمان نخ دندان کشیدن دندان های کودک آسان‌تر کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *