سایش دندانی در خواب | براکسیسم یا دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه، براکسیسم یا سایش دندانی در خواب از مشکلاتی می باشد که برخی از افراد با آن روبرو می باشند، در این بخش از دندانپزشکی پرنس به توضیحاتی در خصوص این مشکل می پردازیم، با ما همراه باشید:

دلیل و علت اصلی براکسیسم شبانه دندان هنوز مشخص نشده است، اما با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است می توان گفت این مشکل با عواملی مانند اضطراب و استرس های روزانه، خروپف زمان خواب، مصرف الکل و دخانیات، سیگار، کافئین، داروهای افسردگی و آپنه انسدادی خواب در ارتباط می باشد.

روش درمان این مشکل در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد، برای مثال در برخی از افراد مشکل دندان قروچه شبانه فقط با تغییر رفتار و عادات خواب درمان می شود، البته همان طور که بیان کردیم روش درمانی این مشکل برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد و نمی توان گفت حتما با تغییر عادات خواب این مشکل درمان می شود.

سایش دندانی یا براکسیسم شبانه در زمان خوابیدن تحت کنترل آگاهانه فرد نبوده و زمانی که فرد از مرحله خواب عمیق به مرحله خواب سبک یا همان هوشیاری نسبی می رسد صورت می گیرد و این مورد ممکن است بارها در طول شب رخ بدهد.

افراد بسیاری هستند که خبر از مشکل دندان قروچه یا سایش دندان هایشان ندارد و زمانی متوجه این مشکل می شوند توسط یکی از اعضای خانواده شان به آنها گفته می‌شود و یا متوجه شواهدی مبنی بر سایش دندان هایشان مانند تورم عضلات فکی، سکته عضلانی مفصل فکی، حساسیت دندانی، خستگی و درد عضلات فک شان در زمان صبحگاه و بیدار شدن می شوند.

والدین به این موضوع توجه داشته باشند که گفته می شود موبایل، بازی های رایانه ای و برنامه های تلویزیونی با هیجان بالا می‌توانند با تشدید اضطراب و استرس در بچه ها ، آن ها را در ابتلای به دندان قروچه هدایت کند.

اگر شما یا فرزندتان یا یکی از اعضای خانواده‌تان دچار این مشکل است بهتر است به یک پزشک خوب مراجعه کرده و نسبت به درمان به موقع آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که سایش مداوم دندان ها بر روی یکدیگر می تواند سبب بروز مشکلاتی مانند شکستن دندان, کج شدن و لقی دندان بشود. براکسیسم یا همان سایش دندانی می تواند باعث تخریب دندان، سردرد، درد در ناحیه دهان، صورت و اختلال عملکرد فکی بشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *