سلولیت دندان چیست؟ علت و درمان سلولیت دندان

سلولیت دندانی که بیشتر در کودکان رخ می دهد با تورم به میزان قابل توجهی در صورت یا گردن مشاهده می شود. این مشکل یعنی سلولیت دندانی می تواند بسیار جدی باشد و حتی تهدید کننده حیات فرد نیز باشد. علت سلولیت دندانی درمان نکردن پوسیدگی های شدید دندانی بوده و عدم درمان پوسیدگی های شدید دندانی باعث بروز سلولیت دندان می شود.

آبسه دندان می تواند به صورت آبسه حاد و یا آبسه مزمن باشد. در آبسه های حاد، دندان فرد به لمس حساس می باشد و ممکن است بیمار دچار مشکلاتی مانند بی حالی و تب نیز باشد. در صورتی که عفونت درمان نشود و ادامه پیدا کند, این عفونت در بافت های نرم صورت و گردن منتشر می شود و علائمی مانند تورم و قرمزی چشم، تورم در نواحی گونه، تورم در کف دهان و زیر فک پایین و چانه بروز می کند. به چنین وضعیتی اصطلاحاً سلولیت دندان می گویند.

مطلب پیشنهادی: آبسه دندان شیری کودکان

توضیحات بالا برای آبسه های دندانی حاد بود, اما در حالت آبسه مزمن دندان, صرفاً مسیر خروج چرک در قیمت لثه دندانی که دچار مشکل پوسیدگی شده, مانند جوشی چرکی قابل مشاهده می باشد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم افرادی که دچار این مشکل می شوند معمولا به شدت بیمار می شوند، و همچنین تب شدید (تب بالای 40 درجه) دارند و همچنین بی حال هستند.

اگر این مشکل برای دندان های فک بالا باشد, در فرد بیمار تورم و قرمزی چشم دیده می شود. لازم است این مشکل سریعا درمان شود, در صورت تاخیر درمان، مغز درگیر آبسه می شود .

اما اگر این مشکل برای دندان های فک پایین باشد، عفونت در قسمت فک, زیر زبان و زیر چانه منتشر می شود و باعث بالا آمدن زبان فرد, عدم امکان بلع و همچنین بسته شدن راه هوایی بیمار می شود.

در چنین بیماری های لازم است به سرعت نسبت به خارج کردن دندان شیری کودک و یا درمان ریشه دندان دائمی مقصر اقدام کرد. همچنین در چنین مشکلاتی معمولا بیمار تحت درمان آنتی بیوتیک ها قرار می گیرد.

اگر دچار مشکل آبسه های دندانی یا سلولیت دندان شده اید, توصیه می شود برای رفع مشکل به دندانپزشکی مراجعه کنید.