نکات مهم در مورد آرامبخشی (سدیشن) در دندانپزشکی اطفال

چند نکته مهم در مورد آرامبخشی در دندانپزشکی کودکان:

یکی از روش های مفید در کنترل ترس و اضطراب کودکان، استفاده از داروهای آرامبخش قبل از درمان دندانپزشکی میباشد که البته این مساله بسیار حساس بوده و نیاز به آگاهی کامل دندانپزشک نسبت به انواع و عوارض داروهای آرامبخش دارد و مانیتورینگ کافی در مرکزی مجهز را می طلبد. در روش آرامبخشی کودک تنفس طبیعی خود را داشته و توانایی پاسخگویی به درخواست پزشک را نیز دارد ولی مقاومت او نسبت به انجام درمان از بین رفته و احساس ترس و اضطراب نیز بسیار کاهش میابد. خوب است بدانید که آرامبخشی در دندانپزشکی به روش های مختلفی قابل حصول می باشد که شایعترین آنها موارد زیر میباشند:

1- داروهای خوراکی

2- داروهای تزریق وریدی

3- داروهای تزریق عضلانی

4- دارو از طریق بینی

5- داروهای استنشاقی

قابل ذکر است که آرامبخشی درجات مختلفی بر حسب میزان داروی مورد استفاده در کودکان میتواند ایجاد نماید که شامل درجات خفیف، متوسط و عمیق آرامبخشی می باشد. در کل نمیتوان مرز مشخصی برای ایجاد درجه آرامبخشی قایل شد ولی بسیار مهم است که بیمار حین آرامبخشی وارد فاز بیهوشی نگردد چون مرز بین آرامبخشی عمیق و بیهوشی نیز بسیار مرز باریکی میباشد لذا آرامبخشی تزریقی حتما باید در مرکز مجهز به مانیتورینگ و داروها و ابزار اورژانس و در حضور متخصص بیهوشی انجام گردد و دندانپزشک متخصص کودکان نیز بایستی فلوشیپ دوره بیمارستانی را گذرانده باشد تا بتواند درمان موفق در کوتاهترین زمان ممکن را ارایه بکند و بایستی در مراکز جراحی محدود و بیمارستانی انجام شود و در مطب ها انجام این کار با ریسک زیادی همراه است.

اما آرامبخشی خوراکی توسط دندانپزشک متخصص کودکان و دارای فلوشیپ دندانپزشکی بیمارستانی به تنهایی و بدون متخصص بیهوشی نیز در مطب قابل انجام است ولی والدین عزیز توجه داشته باشند که آرامبخشی خوراکی نمیتواند همیشه موفق باشد و در مواردی باعث تاثیر معکوس و اضطراب و تحریک پذیری بیشتر کودک میگردد. در صورت شکست آرامبخشی خوراکی بهترین گزینه موکول کردن درمان به جلسه دیگر و استفاده از روش آرامبخشی تزریقی میباشد. مساله بسیار مهم دیگر این است که خود آرامبخشی تزریقی به مراتب ریسک بالاتری از بیهوشی دارد و از این روش فقط بایستی در درمانهای کوتاه مدت و در مرکز مجهز استفاده گردد.

کودکانی که تعداد دندانهای پوسیده زیادی دارند و کار درمانی آنها ممکن است بیش از 1 ساعت ادامه داشته باشد نباید با روش آرامبخشی تزریقی درمان شوند زیرا حین درمان دندانپزشکی خطر اسپاسم تنفسی و آسپیراسیون (پریدن مایعات یا مواد دندانپزشکی به راه تنفسی و خفه شدن) و کم شدن اکسیژن کودک را تهدید میکند و بهترین و کم خطرترین گزینه برای آنها درمان تحت بیهوشی است که به دلیل لوله گذاری، دستگاه تنفسی کودک کاملا تحت کنترل بوده و خطر اسپاسم تنفسی وجود ندارد.

والدین عزیز اولویت ما سلامت کودکان شما میباشد و برای حصول این امر همیشه اعتماد متقابل بین والدین و دندانپزشک بسیار مهم میباشد بنابراین برای انجام هرگونه مشاوره در رابطه با روشهای آرامبخشی بهترین گزینه دندانپزشک متخصص کودکان و دارای فلوشیپ دندانپزشکی بیمارستانی و در درجه بعد دندانپزشکان متخصص کودکان می باشد.

متاسفانه در حال حاضر بسیاری از همکاران دندانپزشک عمومی (جراح دندانپزشک) با عناوینی مانند دندانپزشک کودک یا دندانپزشک ویژه کودک یا دندانپزشک کودکان مشغول فعالیت میباشند که خیلی از همکاران عزیز ممکن است درمانهای مطلوبی نیز برای کودکان انجام دهند ولی انجام درمان تحت بیهوشی یا آرامبخشی مساله ای حساس می باشد که با حیات کودک شما ارتباط داشته و کاملا حیطه تخصصی با ملاحظات خاص می باشد بنابراین برای این امر حتما دقت و تحقیقات لازم را به عمل آورید و تحت تاثیر تبلیغات و یا توصیه های عامیانه و تجارب غیرعلمی اطرافیان اصرار به درمانی غیراصولی و یا به دور از استاندارد در مطب یا مراکز غیر مجهز نداشته باشید.

نکته آخر اینکه برای انتخاب درمان مناسب هدفتان را فقط سلامت دهان و دندانهای کودکان تان و رها شدن از دردهای دندانی قرار ندهید بلکه سلامت روح و روان او تا بزرگسالی و سلامت عمومی او را نیز در نظر بگیرید تا با راهنمایی متخصصین بهترین درمان را برای دلبندانتان در نظر بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *