روزی چند بار مسواک بزنیم؟ + روش صحیح مسواک زدن

بسیاری این سوال را از دندانپزشکان می پرسد که تعداد دفعات مسواک زدن در شبانه روز چند بار است؟ توصیه می شود حداقل روزی دو بار عبادت ۲ – ۳ دقیقه با مسواک نرم و مناسب و با روش صحیح دندان هایتان را مسواک بزنید.

لازم است ابتدا هدف از مسواک زدن را به خوبی متوجه شویم، اگر ما هدف اصلی از مسواک زدن را بدانیم این مورد می تواند کمک بزرگی در عملکرد و وضعیت بهداشت دهان و دندان مان داشته باشد. هدف اصلی از مسواک زدن صحیح دندان ها پاک کردن کلیه مواد غذایی و باقیمانده خوراکی ها در لابلای دندان ها و همچنین مواد رسوبی مختلف و میکروارگانیسم هایی که به صورت طبیعی بر روی کلیه سطوح دندانها جایگزین شدن می باشد، مسواک زدن زمانی تکمیل خواهد شد که لابلای دندان ها و بخش مجاورت دندان با لثه و همچنین سطح دندان مورد توجه قرار گرفته و به خوبی تمیز شوند.

شاید بتوان گفت به روشهای مختلف و موثری برای مسواک زدن دندان ها می تواند وجود داشته باشد، ما در این مطلب روش صحیح و اصولی مسواک زدن دندانها را بیان میکنیم، اما با توجه به اینکه شرایط و وضعیت دندان ها و لثه های افراد مختلف با یکدیگر متفاوت می باشند اگر به کلینیک‌دندانپزشکی و نزد دندانپزشک مراجعه کردید، از او بخواهید بر اساس شرایط و وضعیت دندان‌ها و لثه هایتان بهترین روش مسواک زدن و مراقبت از دندان هایتان را برایتان آموزش دهد، یکی از روش های موثر در رابطه با مسواک زدن صحیح دندان ها حرکت دادن چرخشی و بیضی مانند مسواک بر روی دندان ها می باشد، با این روش چندین دندان به خوبی مسواک زده می‌شوند و به تدریج کل دندانها تمیز می شوند.

نکات مهم قبل از شروع مسواک زدن

۱- اولین قدم برای نصب زدن صحیح و مناسب دندانها استفاده از یک مسواک خوب می باشد، یک مسواک خوب دارای موهای نرم بوده و با توجه به طراحی استاندارد باعث حذف پلاک ها و باقی مانده خوراکی ها از میان دندان ها می شود بدون اینکه به دندان و لثه ها و مینای دندان آسیب بزند، یک مسواک مناسب باید به راحتی در دسترس قرار گرفته و اندازه اش مناسب و نسبتاً کوچک باشد تا بتوان از آن به راحتی استفاده کرد و تمامی دندان ها به خصوص دندان های خلفی و دندان عقل را مسواک زد.

۲- همانطور که در مورد اول نیز اشاره شد مسواک خوب در نحوه صحیح مسواک زدن بسیار موثر است، توصیه می شود مسواک تان را به طور منظم تعویض کنید و بیش از اندازه از مسواک تان استفاده نکنید زیرا در طول گذشت زمان مسواک انعطاف و اثر خود را از دست میدهد، مدت زمان استفاده از مسواک تقریباً ۳-۴ ماه می باشد، و بعد از گذشت این مدت بهتر از مسواک تان را عوض کرده و مسواک جدیدی خریداری کنید. البته فقط گذشت این مدت زمان را در نظر نگیرید و چنانچه مشاهده کردید وضعیت ظاهری بعد از مدتی تغییر پیدا کرده است بهتر است مسواک تان را عوض کنید.

۳- در زمان مسواک زدن از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید، خمیر دندان حاوی فلوراید هم به حذف پلاک ها از روی دندان ها کمک می کند و هم باعث تقویت مینای دندان می شود، البته باید به این نکته توجه داشته باشید خمیر دندان حاوی فلوراید دیده نشود زیرا این مورد می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی فرد داشته باشد، این مورد برای کودکان زیر ۳ سال بسیار جدی می باشد و باید حواستان جمع باشد و به خوبی از فرزندانتان مراقبت کنید.

روش صحیح مسواک زدن

۱- برای روش صحیح مسواک زدن ابتدا مسواک را به طوریکه با خط لثه تا زاویه ۴۵ درجه داشته باشد به صورت عمودی و دایره ای بر روی دندان ها حرکت دهید. منظور از دایره ای یعنی مسواک زدن دندان های پایین چپ به سمت دندان های پایین راست و سپس دندان های ردیف بالای راست و در پایان دندان های بالای ردیف چپ.

۲- مسواک زدن سطوح داخلی دندان ها را فراموش نکنید، همچنین مسواک زدن دندان های آسیاب بزرگ و دندان های عقل نیز فراموش نشود، این دندان ها چون در انتهای آن قرار دارند معمولا به خوبی مسواک زده نمی شوند.

فیلم آموزش روش در مسواک زدن دندان ها

 

دندان ها را چند دقیقه مسواک بزنیم؟

برخلاف نظر بسیاری از عموم افراد مسواک زدن مناسب دندانه آن باید بسیار طولانی مدت باشد و نباید با اعمال فشار زیاد و بیش از حد انجام می گیرد، بلکه در نظر گرفتن دو دقیقه زمان و آن هم با حرکت آرام و مناسب دست برای تمیز کردن دندان ها کافی است.

توصیه های دندانپزشکی

۱- استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید، استفاده صحیح از نخ دندان به اندازه مسواک زدن مهم می باشد، زیرا برخی از پلاک ها و مواد غذایی گیر کرده لا به لای دندان ها با مسواک پاک نشوند، نخ دندان باعث حذف پلاک ها و باکتری ها و ذرات مواد غذایی که بین دندان ها به دام افتادند و موهای مسواک نمی تواند آن ها، پاک می کند، لذا بهتر است همواره در کنار مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید.

۲- در آخر و پس از پایان مسواک زدن دندان‌ها از یک دهان شویه خوب حاوی فلوراید به مدت ۳۰ ثانیه استفاده کنید، البته لازم است بسیار مراقب باشید که دهانشویه بلعیده نشود. همچنین اگر به دهان شویه دسترسی نداشتید یا به هر دلیلی نمی توانید از دانشجوی استفاده کنید می توانید دهانتان را با آب نمک شستشو دهید، البته توجه داشته باشید که آب نمک نباید زیاد شور باشد، زیرا می تواند سبب ساییده شدن دندان هایتان به شود، آب نمک مناسب می تواند باعث نابودی باکتری های مضر دهان بشود.

۳- بعد از پایان مسواک زدن، مساحت آن را به خوبی شست و شو دهید و حتماً آن را به خوبی خشک کنید تا مانع رشد باکتری ها بشوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *