کامپوزیت دندان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کامپوزیت های دندانی ماده سفید رنگ و هم رنگ دندان ها در دندانپزشکی می باشند که معمولاً بر روی دندان های ردیف جلو یعنی دندان های قدامی مورد استفاده قرار میگیرند، کامپوزیت دندان از زیبایی و دوام بالایی برخوردار می باشد.

البته لازم به ذکر است که استحکام و دوام کامپوزیت ها به اندازه آمالگام نمی‌باشد، اما با این وجود امروزه ترمیم های کامپوزیتی در بسیاری از درمان های ترمیمی جایگزین آمالگام شده اند، البته در مقالات قبلی دندانپزشکی پرنس هم درباره کامپوزیت ها و هم درباره آمالگام توضیحاتی ارائه شده است. به عنوان مثال شما می توانید به مقالات ترمیم کامپوزیت دندان در دندانپزشکی اطفال و آمالگام دندان چیست مراجعه کنید.

امروز کامپوزیت های دندانی در دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی کاربردهای بسیاری دارند، به عنوان مثال از کامپوزیت ها در درمان های دندانپزشکی برای دندان هایی که لب پر شده‌اند، دندان هایی که ترک برداشته اند و یا دچار پوسیدگی شده‌اند استفاده می شود، همچنین کامپوزیتها در اصلاح طرح لبخند یا طراحی لبخند زیبایی که امروز طرفداران بسیاری دارد نقش زیادی دارند.

همچنین از کامپوزیت ها می توان در ترمیم و پرکردگی جزئی دندان های ردیف جلو، دندان های آسیاب و حتی دندان‌هایی که دچار آسیب دیدگی زیادی شده اند و نیاز به پرکردگی وسیع تری دارند استفاده کرد، همچنین با کمک کامپوزیت ها می توان بدشکلی و بدرنگی دندان ها را نیز بهبود ببخشید.

امروزه کامپوزیت ها یکی از پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی در دندانپزشکی نوین می باشند، با توجه به اینکه کامپوزیت ها با میزان استحکام و پولیش پذیری مختلفی ساخته می شوند دارای ضریب انکسار نوری مختلفی نیز می باشد.

کامپوزیت دندان ترکیبی از یک ماده زمینه ای رزینی می‌باشد که توسط ذراتی با نام فیلر در شکل ها و اندازه های متفاوت پر شده و مستحکم می شود، ترکیبی که ذکر شد به صورت یک ماده خمیری در آورده شده و بر روی دندان به کار گرفته می شود و سپس در اثر تابش نور با طول موج مخصوص سخت تر شده و بعد از پولیش کردن بسیار شبیه به نسج دندان طبیعی می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *