فواید نخ دندان کشیدن برای دندان و لثه کودکان و بزرگسالان

توصیه می شود از نخ دندان برای پیشگیرى از پوسیدگى هاى بین دندان ها استفاده شود. می توان روزانه چند مرتبه از نخ دندان استفاده کرد تا از پوسیدگی دندان ها، بخصوص پوسیدگی ریشه دندان، جلوگیری کرد. توجه داشته باشید که تشخیص و درمان پوسیدگی ریشه دندان بسیار مشکل است, به همین دلیل بهتر است از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید.

استفاده درست و منظم از نخ دندان باعث می شود پلاک های دندانها از بین رفته و همچنین به جلوگیری از ایجاد پلاک دندان ها کمک می کند. با استفاده از نخ دندان به سادگی ذرات غذایی را که بین دندان ها باقی می مانند و ممکن است از مسواک زذن تمیز نشوند پاک کنید.

استفاده کودکان از نخ دندان

س.الی برخی از افراد دارند این است که برای دندان های کودکان هم می توان از نخ دندان استفاده کرد؟ پاسخ “بله” است.

شما می توانید باید استفاده از نخ دندان, دندانهای فرزندتان را از زمانی که دندان های شیری شان را دارند تمیز کنید. از زمانی که دندان های فرزندتان در کنار یکدیگر شروع به رشد می کنند (تقریبا در سن 2 تا 6 سالگی).

توجه: به کودکان تان در کنار سایر آموزش ها و عادت های صحیح و مناسب، نخ دندان کشیدن را آموزش بدهید, البته توجه داشته باشید که کودکان معمولا در سن 10 سالگی می توانند به تنهایی از عهده نخ دندان کشیدن دندان هایشان برآیند.

توجه: اگر لثه فرزندتان در ابتدا خونریزی کرد نگران نباشید، این کاملا شایع است. بعد از گذشت چند روز, خونریزی لثه باید متوقف شود، به طوری که لثه های کودک سالم تر می شوند. اما چنانچه خونریزی ادامه یابد، با یک متخصص دندانپزشک خوب کودکان مشورت کنید.

توجه: برای آنکه کودکان شما به کشیدن نخ دندان عادت کنند، از نخ دندانی استفاده کنید که نرم و انعطاف پذیر باشد, نخ دندان نرم و منعطف باعث می شود دندان های کودک صدمه ندیده و در لثه ها راحت باشند.

نحوه استفاده از نخ دندان

1- بعد از انتخاب یک نخ دندان خوب و مناسب مخصصو دندان هایتان از دندانپزشک ابتدا 20 الی 25 سانتیمتر از آن را ببرید.

2- با کمک از انگشتان شست و سبابه، برای به حرکت درآوردن نخ در بین دندان ها استفاده کنید.

3- نخ دندان را از یک طرف دیواره دندان تان وارد کرده و سپس در هنگام خروج، از دیواره دیگر با کمی فشار خارج کنید.

4- بهتر است بعد از کشیدن نخ دندان، مسواک بزنید تا فضای خالی شده از غذا بین دندان هایتان نیز، با مسواک زدن تمیز شود. سعی کنید یک مسواک کودک خوب تهیه کنید.

توجه: از هر قسمت نخ دندان فقط یکبار استفاده کنید. چرا که هر قسمت مواد غذایی به جای مانده در بین دندان‌ها را برمی دارد و در صورتی که مجدداً از آن استفاده شود، مواد غذایی به بخش دیگر دندان‌ها منتقل می‌شوند که در عمل، نتیجه‌ای در پاکسازی دندان‌ها نخواهد داشت.

توجه: بهتر است برای این که تسلط کافی به نخ دندان داشته باشید، دو سر نخ دندان را گره بزنید تا حلقه درست شود و شما به راحتی بتوانید دندانها را نخ بکشید. این روش باعث کاهش هدر رفت نخ دندان می‌شود. اگر به صورت گره باز هم دندان هایتان را نخ کنید، باز هم نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد.

توجه: ممکن است نخستین باری که از نخ دندان استفاده می کنید، از لثه هایتان خون بیاید, اما اگر این کار را چندین بار تکرار کنید، می‌توانید میزان فشار وارده بر لثه را کنترل کنید. البته در قسمت بالا نیز توضیحاتی درباره خونریزی لثه ها در زمان استفاده از نخ دندان داده شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *