تغییر رنگ دندان شیری بر اثر ضربه

اگر ضربه محکمی به دندان شیری وارد شود، ممکن است این دندان تغییر رنگ داده و شروع به تغیر رنگ به رنگ ها خاکستری، زرد یا سیاه کند. جنین وضعیتی اغلب دو تا سه هفته بعد از حادثه اولیه اتفاق می افتد.

چرا این اتفاق می افتد؟ چنین مواردی به این معنی است که خون رسانی دندان تحت تأثیر قرار گرفته است و دندان برای دریافت خون لازم تلاش می کند. در درون پوشش سخت مینای هر دندانی یک مرکز نرم وجود دارد که توسط یک عصب تغذیه می شود (پالپ دندان). اگر عصب دندانی آسیب دیده باشد، ممکن باعث مرگ مرکز نرم دندان یعنی پالپ دندان شود. اگر دندان کودکی با چنین وضعیتی آسیب دیده باشد قطعا بهتر این است که به یک متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه داشته باشید.

البته در چنین وضیعی همیشه جای نگرانی لازم نیست، چراکه بسته به شدت ضربه وارد شده به دندان، شرایط می تواند متفاوت باشد و ممکن است مشکل دندان رفع شود، همانطور که گفته شد برای نظر قطعی درباره وضعیت دندان لازم است دندان توسط دندانپزشک معاینه شود.

در مواردی ممکن است مشکل قابل برطرف شدن باشد، اما در موادی اگر دندان آسیب جدی دیده باشد و اگر عصب دندان خیلی بد تحت تأثیر قرار گرفته باشد، ممکن است لازم باشد دندان کشیده شود. دندانپزشک کودک شما در مورد اینکه آیا بهتر است دندان را بکشید یا خیر قضاوت می کند.ممکن است در مواردی دندانپزشک توصیه کند که نیازی به انجام کار خاصی نیست، ممکن است روش درمانی پیشنهاد کند. اما در مواردی ممکن است پالپ دندان آسیب دیده باشد و چنین وضعیتی می تواند بستر مناسبی برای رشد باکتری ها عفونت دندان باشد.

اگر دندانی بر اثر ضربه آسیب دیده باشد مهم است که علاوه بر دندان، لثه های اطراف دندان شیری نیز مورد بررسی قرار گیرد. اگر علائم غیر طبیعی از وضعیت دندان یا لثه های فرزندتان مشاهده می کنید می توانید با تماس به یک مرکز دندانپزشکی کودکان و رزرو نوبت و اعلام وضعیت دندان کودکتان به دندانپزشکی مراجعه کنید. برهی از دندانپزشکی ها در شرایط اورژانسی در خارج از زمان فعالیت خود نیز نسبت به ارائه خدمات اقدام می کنند. البته این در شرایطی است که وضعیت دندان فرد اورژانسی باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *