مراحل و نحوه انجام فیشور سیلانت

فیشور سیلانت کردن یا درمان شیارپوش از روش های پیشگیری در دندانپزشکی اطفال بوده و اهمیت بسیار بالایی در پیشگیری از پوسیدگی دندان های کودکان دارد.

نحوه انجام فیشور سیلانت چگونه است؟

ما در درمان فیشور سیلانت شیار های متخلخل سطح جونده دندان شماره 6 را که اولین دندان آسیاب دهانی است و در دهان کودکان رشد می کند را با ماده همرنگ دندان می پوشانیم.

اهمیت فیشور سیلانت یا شیارپوش دندان

اهمیت درمان فیشور سیلانت از این جهت است که وقتی که سطح این شیارهای متخلخل را می پوشانیم و عمق شیارها را کاهش می‌دهیم احتمال پوسیدگی دندانی را از عمق شیارها بسیار کاهش می‌دهیم.

فیشور سیلانت زمانی که به شکل صحیحی انجام بشود, احتمال پوسیده شدن دندان دائمی را تا حد بسیار بالایی کاهش می دهد و اثر محافظتی بسیار مفیدی را روی دندان آسیاب دائمی ایجاد می کند, اما اگر این دندان به شکل صحیحی انجام نشود و در شرایط صحیحی انجام نشود نه تنها خطر پوسیدگی دندان را کاهش نمی‌دهد, بلکه خودش می‌تواند عامل مستعد کننده ای باشد برای این که دندان دچار پوسیدگی بشود.

 

گفته می شود فلوراید یکی از موثرترین مواد پیشگیری می باشد که از پوسیدگی دندانی جلوگیری می کند. از بهترین روش های وارد کردن فلوراید به بدن اضافه کردن آن البته در حد مجاز به آب آشامیدنی است و گفته می شود که آب های آشامیدنی حاوی فلوراید هستند.

اما به این مورد نیز توجه داشته باشید که گفته می شود فلوراید فقط در سطوح صاف دندانی اثر دارد، اما در شیارهای دندانی و فرورفتگی سطح جونده دندانها اثری ندارد. به همین دلیل دندانپزشکان از روشی برای بستن شیارهای دندان ها بخصوص بلافاصله بعد از رویش در دهان کودک استفاده می کنند که آن “فیشورسیلانت” نامیده می شود.

سطح دندان ها با مواد سفید رنگ فیشورسیلانت می شود و در نتیجه دیگر میکروب نمی تواند در شیارها وارد شود و همچنین مواد غذایی و شیرینی نیز در دندان گیر نمی کند. البته رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان در همه حال ضروری می باشد. معمولا این درمان مختص کودکان است اما در افراد بزرگسال مستعد به پوسیدگی هم توصیه می شود. برای فیشورسیلانت دندان‌های دائمی تازه رویش یافته کودکان باید فوراً اقدام کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *