چگونه انگشت خوردن کودک را ترک دهیم؟ عوارض مکیدن انگشت در کودکان

متاسفانه بسیاری از بچه ها عادت به مکیدن انگشت شان دارند، مکیدن انگشت دست توسط کودکان از شایعترین عادات دهانی می باشد، البته حدود دو سوم این عادت ها تا قبل از رسیدن کودک به سن پنج سالگی متوقف می شود، مکیدن انگشت می تواند برای کودک عوارض و مضراتی داشته باشد و باعث آسیب دیدن دندان های کودک بشود، در این بخش از دندانپزشکی پرنس درباره عوارض مکیدن انگشت در کودکان و همچنین اینکه چگونه انگشت خوردن کودک را ترک بدهیم صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید:

اثرات مکیدن انگشت در بچه ها، برای سیستم دندان‌ها و دهان شان می‌تواند نسبت به شدت نیروی وارد شده به دندان کودک و همچنین طول مدت و نیز حالت و شکل مکیدن انگشت توسط کودک متفاوت باشد.

مکیدن انگشت در کودکان می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند تنگ شدن قوس فک بالا، بیرون زدگی دندان های ردیف جلو فک بالا و همچنین تو رفتگی دندان های ردیف جلویی فک پایین و ایجاد فاصله افقی بین قسمت جلویی فک بالا و پایین بشود.

روش درمانی برای این کودکان ابتدا می‌تواند به این صورت باشد که دندانپزشک کودکان ابتدا با کودک صحبت کند و وی را از عوارض و مشکلاتی که با این کار می‌تواند برای دندانهایش به وجود آید آگاه سازد، در در مراحل بعد می توان از یادآورهایی مانند استفاده از دستکش یا بانداژ نمودن انگشتی که معمولاً توسط کودک مکیده می‌شود یا آغشته کردن انگشت کودک به مواد تلخ استفاده کرد.

همچنین در مراحل بعدی می توان از اهدای جایزه و تشویق کودک در ازای مدت زمان معلومی که توسط والدین مشخص شده و کودک در این مدت این عادت اشتباه را انجام نمی دهد استفاده کرد.

اگر چنانچه مراحلی که در بالا عنوان شد اثر گذار نبوده و کودک همچنان نسبت به مکیدن انگشت هاش ترک عادت نکرده باشد، دندانپزشک می تواند وسیله مخصوص را در دهان کودک قرار دهد تا علاوه بر آنکه یادآوری برای کودک باشد، مانع قرار دادن انگشت در دهان کودک نیز بشود. این وسیله مخصوص تقریباً تا مدت شش ماه در دهان کودک باقی می ماند و کودک در این مدت عادت مکیدن انگشت را ترک میکند، این وسیله می‌تواند در اشکال مختلف توسط دندانپزشک تجویز بشود. توصیه می‌کنیم در این مورد با یک دندانپزشک کودکان خوب مشورت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *