پالپ دندان چیست؟

به ساختار نرم تر و زنده دندان پالپ دندان یا مغز دندان (به انگلیسی Pulp tooth) می گویند. گفته می شود پالپ دندان مملو از رگ های خونی و عصبی است.

کانال های ریشه دندان و اتاق پالپ تاج دندان در پالپ وجود دارند. زمانی که که پالپ دندان فرد به دلیل پوسیدگی یا سایر آسیب ها عفونی بشود، می میرد و درد بسیاری در دندان شروع می شود که گاهی پیشرفت کرده با آبسه کردن ریشه نیز همراه می شود. بارها به ترمیم بموقع دندان اشاره شده است. چنانچه عصب کشی دندان برای حفظ دندان به موقع انجام نشود، چاره ای جز کشیدن آن نخواهد بود.

در گذشته مطالبی درباره پالپ دندان در سایت دندانپزشکی پرنس منتشر شده بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مطالب درمان پالپ دندان دائمی نابالغ (آپکسوژنز – آپکسیفیکیشن) و پالپ دندان شیری چگونه درمان می شود؟ را مطالعه کنید.

توصیه از دندان هایتان که پالپ دندان نیز شامل آن می شود به خوبی مراقبت کنید. مورادی مانند شکستگی یا ترک خوردگی دندان، انجام درمان های مکرر بر روی یک دندان، پوسیدگی های عمیق دندان می تواند به پالپ دندان آسیب زده و باعث عفونت و التهاب آن شوند.

اگر دنانی دچار پوسیدگی شد به موقع نسبت به ترمیم دندان اقدام کنید. گفته می شود تأخیر در ترمیم پوسیدگی های دندانی و در نتیجه این تاخیر گسترش پوسیدگی به پالپ دندان است که می تواند سبب آلودگی پالپ به میکروب های دهانی بشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *