عصب کشی دندان شیری کودکان

عصب کشی دندان شیری کودک به 2 صورت سطحی (پالپوتومی) و عمقی ( پالپکتومی) توسط متخصص دندانپزشکی اطفال انجام می شود. بر خلاف تصور بسیاری از مردم دندان های شیری نیز مانند دندان های دائمی حاوی عصب می باشند.

پالپوتومی چیست؟ پالپوتومی عصب کشی سطحی دندان شیری کودکان می باشد که در دندان های شیری با پوسیدگی عمیق با سابقه درد موقع غذا خوردن انجام می شود در این درمان فقط قسمت های سطحی عصب حذف می شود و به عصب داخل ریشه دندان دست زده نمی شود و بعد از حذف عصب سطحی دندان بازسازی می شود.

پالپکتومی چیست؟ پالپکتومی به عصب کشی عمقی دندان شیری گفته می شود که از نظر اصول کاری بسیار مشابه به درمان عصب کشی دندان دائمی بزرگسالان می باشد و عصب ریشه دندان نیز حذف شده و سپس درون ریشه های دندان با مواد مخصوصی پر می شود و سپس دندان بازسازی می شود. عصب کشی عمقی (پالپکتومی) معمولا در دندان های شیری که دچار عفونت و درد شدیدی شده اند, چنانچه ریشه دندان مناسب درمان پالپکتومی باشد و به عبارتی عفونت و التهاب باعث از بین رفتن ریشه دندان شیری نشده باشد قابل انجام می باشد بایستی توسط متخصص دندانپزشکی کودکان درمان انجام بشود.

آیا عصب کشی برای دندان شیری لازم است؟

گاهی اوقات والدین فکر می کنند چون دندان فرزندشان, دندان شیری است نیازی به عصب کشی دندان نمی باشد, والدین گرامی به این نکته توجه داشته باشید که هیچ محدودیت سنی ای برای این روش درمانی یعنی عصب کشی دندان وجود ندارد. در صورتی که دندان شیری فرزندتان دچار آسیب دیدگی شده باشد، یا اگر که پوسیدگی دندانی داخل ریشه دندان کودک نفوذ و گسترش پیدا کرده باشد، عصب کشی دندان کودک برای ثابت کردن وضعیت دندانش نیاز و ضروری است.

عصب کشی دندان به این دلیل ضروری است که باعث از بین بردن عفونت در پالپ، بافت زنده داخل ریشه دندان می شود. شاید برای سوال باشد که منظور از پالپ دندان چیست؟ پالپ شامل عصب های دندانی است، معمولا دردهای دندانی نشان دهنده این می باشند که پوسیدگی دندان به پالپ رسیده است.

توجه داشته باشید که عصب کشی دندان شیری هیچ تاثیری بر عصب دندان دایمی زیرین نخواهد داشت و عصب دندان شیری کاملا مجزا از عصب دندان دائمی می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *