انواع دندان: آسیاب، نیش، ثنایا

در این بخش از دندانپزشکی پرنس به معرفی انواع دندان ها در دهان و کاربرد آنها اشاره خواهیم کرد با ما همراه باشید.

دندان های آسیاب کوچک و بزرگ

1- دندان های آسیاب کوچک: سطح جویدنی دندان های آسیاب کوچک صاف می باشد و عملکرد آنها تکه کردن و خرد و له کردن خوراکی های و غذاها می باشد. تعداد این دندان ها 8 عدد می باشد، 8 دندان دائمی آسیاب کوچک در دهان انسان وجود دارد. توجه داشته باشید که گفته می شود در دوران کودکی دندان شیری آسیاب کوچک وجود ندارد.

2- دندان‌های آسیاب: این دندان ها (دندان های آسیاب بزرگ) بزرگترین دندان ها در دهان می باشد که سطح جویدنی صافی دارند و جویدن، له کردن و ساییدن غذاها و خوراکی ها از عملکرد صحیح این دندان ها محسوب می‌شود. تعداد این دندان ها در دهان در دوران کودکی و بزرگسالی باهمدیگر متفاوت می باشد. گفته می شود 8 دندان آسیاب در دندان های شیری (دندان های دوران کودکی) و 12 دندان آسیاب در دندان های دائمی (دندان های دوران بزرگسالی) وجود دارد.

دندان های ردیف جلو

1- دندان های نیش: دندان های نیش در گوشه قوس دندانی قرار دارند، این دندان ها برخلاف دندان های آسیاب سطح جویدنی تیز و مثلث شکلی دارند. عملکرد دندان های نیش گرفتن و تکه کردن غذاها می باشد. تعداد این دندان ها در دوران کودکی و بزرگسالی مساوی می باشد. گفته می شود در مجموع 4 دندان نیش در دندان های شیری کودکان و دندان های دائمی افراد بزرگسال وجود دارد.

2- دندان های ثنایا: دندان های ثنایا در جلوی دهان قرار دارد و دندان های ردیف جلو محسوب می شود، این دندان ها نیز برخلاف دندان های آسیاب سطح جونده تیزی دارند که برای قطعه قطعه کردن غذاها و البته قابل جویدن کردن راحت تر خوراکی ها برای دندان های آسیاب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دندان ها نیز مانند دندان های نیز در دوران کودکی و بزرگسالی برابر می باشد. گفته می شود در مجموع 8 دندان ثنایا در دندان‌های شیری بچه ها و دندان های دائمی بزرگسالان وجود دارد.

بری کسب اطلاعات بیشتر درباره دندان های شیری (آسیاب و نیش) می توانید مطلب اهمیت دندان های آسیاب و نیش شیری را مطالعه کنید.

همانطور که از توضیحات بالا معلوم می شود، انسان ها 4 نوع دندان مختلف در دهان دارند، که لازم است از آنها به خوبی مراقبت شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *