ترتیب رشد و رویش دندان ها از دوران نوازدی – کودکی

دندان ها یکی از نعمت های بیشمار الهی هستند که خداوند برای انسان فراهم کرده است تا بتواند خوراکی ها را به آسانی بجود و قدرت تکلم داشته باشد.

رشد این دندان ها ابتدا به صورت دندان های شیری از حدود 5 تا 20 ماهگی کودک ادامه می یابد. در این بخش از دندانپزشکی تخصصی اطفال پرنس درباره ترتیب رشد و رویش دندان ها از دوران نوازدی – کودکی توضیحاتی ارائه می شود.

ترتیب دندان در آوردن نوزادان و زمان درآمدن دندان های نوزاد

1- ابتدا در سنین 5 تا 7 ماهگی، دندان‌های پیشین مرکزی: این دندان ها معمولاً نخستین دندان های کودک هستند و در سنین 5 الی 7 ماهگی کودک در دهان ظاهر می شوند.

2- سپس در سنین 6 تا 8 ماهگی، دندان های پیشین کدوک بالا (دندان‌های ردیف جلو بالا): این دندان‌ها معمولاً در سن 6 تا 8 ماهگی رشد می کنند.

3- سپس در سنین 9 تا 11 ماهگی کودک، دندان های پیشین جانبی کودک ردیف بالا (در دو طرف دندان پیشین ردیف بالا): این دندان‌ها در سنین 9 تا 11 ماهگی رشد مرده و از لثه بیرون می آیند.

4- دندان‌های پیشین جانبی کودک ردیف پایین (در دو طرف دندان پیشین ردیف پایینی): این دندان‌ها در سن 10 تا 12 ماهگی رشد می کنند.

5- سپس در سنین 12 تا 16 ماهگی، دندان های آسیاب اول (دندان های عقبی کودک): این دندان‌ها در سن 12 تا 16 ماهگی در دهان کودک رشد می کنند.

6- در سنین 16 الی 20 ماهگی، دندان های نیش کودک (به طرف عقب دهان): این دندان های کودکان در سنین 16 تا 20 ماهگی شد می کنند.

7- و در آخر دندان های آسیاب دوم: این دندان ها در سنین 20 ماهگی به بعد رشد کرده و از لثه بیرون می آیند.

والدین گرامی توجه داشته باشند که تمامی دندان های شیری بسیاری از کودکان تا زمان رسیدن به سن تقریبا دو و نیم سالگی رشد می کنند.

همچنین قبلا در سایت دندانپزشکی اطفال پرنس مطلبی با عنوان تعداد, زمان و ترتیب رویش دندان های شیری کودکان منتشر شده بود. در این مطلب نیز می توانید اطلاعات بیشتر و متفاوتی درباره رشد و رویش دندان های کودکان مطالعه کنید.

مراقبت از دندان های کودک بعد از رشد

گفته می شود زمان مناسب برای مراجعه کودک به دندانپزشکی 6 ماه بعد از رویش اولین دندان کودک است. برای بررسی وضعیت سلامت دندان های کودک، می توانید فرزندتان را به دندانپزشکی ببرید. همچنین اگر دندانی از کودک دچار پوسیدگی بود، قبل از اینکه مشکل بیشتر شده و کودک دچار دندان درد شود، نسبت به ترمیم دندان اقدام کنید. مسواک و رعایت بهداشت دهان و دندان را خودتان انجام دهید و به فرزندانتان نیز آموزش دهید، به یاد داشته باشید که کودکان از والدین شان یاد می گیرند، پس خودتان نیز رعایت بهداشت دهان و دندان هایتان را انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *