دندانپزشکی پیشگیرانه و پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

به گفته بسیاری از دندانپزشکان به محض رویش اولین دندان کودک، معمولا بین 6 ماهگی تا 12 ماهگی، زمان مناسبی برای والدین است که کودک خود را نزد دندانپزشک ببرند. حتی در سنین پایین، دندان های کودکان مستعد پوسیدگی هستند، بنابراین بهداشت دهان و دندان باید بسیار جدی گرفته شود. در حالی که پوسیدگی دندان قابل درمان است، با این حال دندانپزشکی پیشگیرانه باید بخشی جدایی ناپذیر از سبک زندگی کودک باشد تا از سلامت دهان و دندان و سلامت کلی آنها محافظت شود و از نیاز به قرار ملاقات اورژانسی در هنگام تجربه دندان درد کودک جلوگیری کند.

به گفته دندانپزشکان آوردن کودکان به معاینات منظم دندان از سنین پایین فواید بسیاری دارد. معاینات منظم علاوه بر اینکه به کودکان کمک می کند تا به تجربه مراجعه به دندانپزشک و محیط مطب دندانپزشکی عادت کنند، از تبدیل شدن مشکلات کوچک به مشکلات بزرگ نیز جلوگیری می کند.

ایجاد عادات خوب بهداشت دهان و دندان

در حالی که برای کودکان مهم است که به دندانپزشک مراجعه کنند، مراقبت های پیشگیرانه از خانه شروع می شود. برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی و سایر مشکلات ناشی از پوسیدگی دندان، بسیار مهم است که کودکان عادات بهداشتی دهان و دندان را از سنین پایین بیاموزند.

دلیل بخشی از پوسیدگی های دندانی مصرف تنقلات و نوشیدنی های شیرین و همچنین در نتیجه عادات بد بهداشت دهان و دندان است. دهان محل پرورش چندین باکتری است و زمانی که ما شکر مصرف می کنیم، با باکتری های موجود در دهان ما واکنش نشان می دهد و روی دندان های ما اسید تولید می کند و به مرور زمان مینای دندان از بین می رود. هنگامی که این لایه محافظ از بین می رود، دندان ها بسیار مستعد پوسیدگی هستند.

توصیه هایی به والدین

چندین تکنیک ساده مراقبت از سلامت دهان، که هر روز تکرار می‌شوند، نقش بسیار مهمی در اطمینان از حفظ سلامت دهان و دندان کودکان و جلوگیری از پوسیدگی دندان دارند، به عنوان مثال:

  • مسواک زدن حداقل دو بار در روز با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید. خبر خوب این است که خمیردندان‌ها را می‌توان در طیفی از طعم‌های مناسب‌تر برای کودکان خریداری کرد تا تجربه لذت‌بخش‌تری داشته باشند.
  • نخ دندان کشیدن منظم برای کمک به خلاص شدن از شر پلاک و باقی مانده مواد غذایی بین دندان ها و اطراف لثه ها
  • محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین

با عادت دادن کودکان به مراقبت روزانه از دندان های خود، احتمال بروز مشکلات عمده دندانی بسیار کمتر است. با توجه به آنچه گفته شد، حتی زمانی که این تکنیک های مهم مراقبت از دندان پیشگیرانه را هر روز دنبال می کنید، باز هم مراجعه منظم به دندانپزشک مهم است، و اگرچه مسواک و نخ دندان برای مسواک زدن باکتری ها و تکه های غذایی که باقی مانده اند بسیار عالی هستند، اما بخش هایی از دندان هایی که دسترسی به آنها با مسواک دشوار است، بنابراین باکتری ها می توانند پنهان بمانند.

خبر خوب این است که اقدامات پیشگیرانه دندانپزشکی برای کمک به محافظت از کودکان در برابر پوسیدگی دندان و حفظ لبخند آنها وجود دارد. برای مثال: فلوراید تراپی و فیشور سیلانت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *