علت دندان درد کودکان چیست؟ به چه علائمی باید توجه کرد؟

وقتی کودک دندان درد را تجربه می کند، معمولاً به این دلیل است که پالپ دندان در مرکز دندان در معرض دید قرار گرفته یا آسیب دیده است. هنگامی که مینای دندان از دست می‌رود، لایه عاج زیرین نمایان می‌شود که می‌تواند منجر به حساسیت شود، به خصوص هنگام خوردن غذاهای گرم یا نوشیدنی سرد. اگر پالپ دندان در زیر لایه عاج آشکار شود، درد می تواند مداوم و شدید شود.

به چه علائمی باید توجه کرد؟

اگر کودک به اندازه کافی بزرگ است که درد را برای شما توصیف کند، اینها برخی از علائم هستند که باید مراقب آنها باشید، که ممکن است نشان دهد مشکل چیست:

• درد مبهم در دندان ها یا فک، که ممکن است ادامه دار باشد، این به احتمال زیاد ناشی از عفونی شدن پالپ دندان، بیماری لثه است، یا دندان عقل که روییده است اما فضای کافی برای عبور ندارد.
  • درد دندان پس از خوردن یا نوشیدن غذاهای سرد یا گرم. این احتمالاً به دلیل حساسیت ناشی از آسیب یا فرسایش مینای دندان است. همچنین می تواند در نتیجه پوسیدگی های دندانی یا ضربه به دندان باشد.
  • درد ضربان دار در دندان ها. اگر درد مداوم باشد و مانع از خواب مناسب کودک در شب شود، ممکن است به دلیل عفونی شدن پالپ دندان یا آبسه دندان باشد.

اگر کودک شما خیلی کوچک است، ممکن است نتواند به شما بگوید مشکل چیست، بنابراین باید مراقب علائم دندان درد در کودکان باشید، مانند عدم تمایل به خوردن یا آشامیدن، بیدار شدن مکرر، تب و آبریزش زیاد بینی یا دهان.

اگرچه ممکن است به این  فکر کید که دندان درد فرزندتان را در خانه درمان کنید، اما بهترین گزینه همیشه این است که در اسرع وقت به دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید، تا کودک شما درد غیرضروری نداشته باشد. خوشبختانه امروزه، هنگامی که برای کودکان به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، می‌توانید این کار را در محیطی آرام، کودکانه، دوستانه و مفرح انجام دهید و در صورت لزوم درمان با آرامبخشی نیز انجام می شود.