نکاتی مهم درباره مسواک و مسواک زدن دندان ها

بارها درباره مسواک و اهمیت مسواک زدن دندانها در سایت دندانپزشکی پرنس مقالات مختلفی منتشر شده است، مسواک زدن دندان ها یکی از مهمترین روش های مراقبت از دندان های افراد، چه کودکان و چه بزرگسالان محسوب می شود.

در مسواک زدن دندان ها نباید عجله کرد با عجله دندان هایتان را مسواک نزنید حداقل به مدت 2 دقیقه دندان‌ها را مسواک زده و در طول مدت زمان 2 دقیقه که تقریباً زمان مناسبی است به خوبی و با دقت تمام قسمت های دندان های آسیاب و قدامی را تمیز کنید.

مورد بعدی که لازم است گفته شود این استن که مسواک تان را به موقع تعویض کنیدریال زمانی که مشاهده کردید مسواک فرسوده شده است نسبت به تعویض مسواک اقدام کنید.

زمان تعویض مسواک کی است؟

تقریباً بعد از گذشت 3 ماه از استفاده مسواک پرزهای آن خمیده شده و دیگر مانند گذشته دندان هایتان را به خوبی تمیز نمی کند، گفته می شود در واقع حتی مسواک تیز شده و می تواند باعث آسیب لثه ها بشود، این مواردی که بیان شد شامل استفاده از مسواک برقی هم می شود و تقریباً بعد از از گذشت سه ماه لازم است مسواک را عوض کنید.

مراقبت از دندان های کودکان با مسواک زدن

سلامت دندان های دائمی به سلامت دندان های شیری بستگی دارد، به همین دلیل لازم است که از دندانهای بچه ها به خوبی مراقبت شود، دندان های بچه ها نیز مانند دندان‌های بزرگسالان می توانند دچار کرم خوردگی و پوسیدگی بشوند، پس بهتر است به فرزندان مان روش صحیح مسواک زدن را آموزش دهیم تا آنها نیز از دندان هایشان به خوبی مراقبت کند.

مسواک دندان های فراموش نشود

در تمامی کارهایتان و در مسواک زدن دندان ها نظم داشته باشید و تمیزی دندان را به بعد موکول نکنید، حتی بچه ها می توانند مسواک شان را با خود به مدرسه ببرند و بعد از مصرف خوراکی ها جهت تمیز کردن دندان هایشان از مسواک استفاده کنند.

همچنین خود بزرگسالان نیز می توانند همیشه مسواک و خمیردندان شان را همراه داشته و چنانچه خوراکی را نوش جان کردند بعد از آن دندان‌هایش را مسواک بزنند تا مواد چسبیده شده بر روی دندان ها جدا شده و بوی بد دهانشان رفع شود. البته توجه داشته باشید که نباید بلافاصله بعد از خوردن غذا دندان ها را مسواک زد و تقریباً لازم است نیم ساعت صبر کرد و سپس نسبت به مسواک و تمیز کردن دندان ها اقدام کرد. همچنین نباید بیش از حد توصیه شده در روز دندان ها را مسواک زدن چرا که خود این کار می تواند به مینای دندان آسیب بزند.

حس خوب بعد از مسواک زدن دندان ها

حس خوب تمیزی دهان و دندان ها را به فرزندانتان منتقل کنید، از اینکه دهانتان از هرگونه میکروب پاک شده است خوشحال باشید، سعی کنید این حس مثبت را با فرزندتان به اشتراک گذاشته و به وی منتقل کنید. برای مثال به کودکتان بگویید بعد از مسوام زبانش را روی دندان هایش بکشد تا متوجه شود دندان ایش چقدر تمیز، تازه و صاف شده اند.

بچه در بسیاری از موارد از پدر رو مادرشان تقلید می کنند، پش با اهمیت دادن به مسواک زدن دندانها می تواند از بهترین راهکارها برای تشویق کودکان به مسواک زدن دندان ها باشد.

پیشگیری از پوسیدگی دندان با مسواک زدن

دندانپزشکان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان توصیه های مختلفی دارند و یکی از مهمترین این توصیه ها رعایت بهداشت دهان و مسواک زدندان دندان ها است. بسیاری از دندانپزشک ها توصیه دارند که به صورت منظم دندان را دو بار در روز و هر بار به مدت دوقیقه به خوبی و درستی مسواک بزنید.

از سایر توصیه های دندانپزشکان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراجعه منظم به دندانپزشکی (چکاپ دندانپزشکی) برای تشخیص به موقع پوسیدگی
  • خودداری از مصرف مکرر میان وعده ها بخصوص میان وعده ها و نوشیدنی های شیرین
  • استفاده از فیشورسیلانت و فلورایدتراپی برای دندان های کودکان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *