افتادن دندان شیری کودک

از اهمیت دندان های شیری کودکان بارها در مطالب مختلف صحبت کرده ایم. دندان های شیری بعد از مدتی شروع به افتادن می کنند و کم کم دندان های دائمی جایگزین این دندان ها در دهان کودک می شوند.

اگر که دندان های شیری کودکان به روش صحیح و با رعایت توصیه های دندانپزشک کودکان در دهان کودک حفظ شوند، این دندان ها به موقع در دهان لقع شده و می افتند. یعنی زمانی که قرار است دندان دائمی  از لثه رویش کند، دندان شیری به آرامی لق می شود و می افتد و دندان دائمی در محل خودش به درستی رویش پیدا می کند.

دندان شیری چرا و چگونه می افتد؟

پروسه لق شدن و افتدان دندان های شیری زمانی است که جوانه دندان دائمی به ریشه دندان شیری کودک فشار وارد می کند و این فشار کم کم باعث تحلیل ریشه دندان شیری شده و به بعد از تحلیل کامل ریشه دندان شیری، فقط تاج از دندان شیری باقی می ماند و در نهایت دندان شیری که در این مدت بخوبی به کودک در خوردن خوراکی ها و تکلم و سلامت کودک کمک کرده با با کوچک ترین فشاری از دهان خارج شده و می افتد.

پس پاسخ سوالی که در مواردی پرسیده می شود و اینکه آیا دندان شیری ریشه دارد یا نه اینجا پاسخ داده شد. دندان هایشیری نیز مانند دندان دائمی هم ریشه و هم عصب دارد، اما در زمان رشد دندان دائمی کودک به دلیل فشاری که به ریشه دندان شیری وارد می شود، این ریشه تحلیل می رود و در زمان افتادن دندان شیریف شما فقط بخش تاج دندان را مشاهده می کنید.

توجه: اگر که پروسه لق شدن و افتادن دندان شیری کودک طولانی شود باعث اذیت کودک شود و کودک نتواند به راحتی غذا میل کند، توصیه می شود به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید، تا بررسی های لازم انجام شده و در صورت نیاز دندان کشیده شود. گفته یم شود در مواردی به دلیل باقی ماندن بخشی از ریشه دندان در لثه که مانع از افتادن دندان شیری می شود، می تواند باعث کج در آمدن دندان شیری شود. برای همین اگر در مواردی دیدید که پروسه افتادن دندان شیری تولانی شده است، می توانید به دندانپزشک کودکان مراجعه داشته باشید.

در مواردی نیز ممکن است قبل از افتادن دندان شیری، شاهد رشد دندان دائمی شوید که برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مطلب رویش دندان شیری قبل از افتادن دندان دائمی را مطالعه کنید و اگر پرسشی داشتید از دندانپزشکی پرنس بپرسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *