کشیدن زودهنگام دندان شیری و آسیب آن به دندان دائمی

در دوران کودکی، دندان های شیری در اواخر 30 ماهگی، یعنی تقریبا 3 سالگی کامل می شوند. در این ماه کودک به طور کلی باید 20 دندان شیری در دهان داشته باشد. این 20 دندان شیری راهنمای دندان های دائمی هستند که از پایین می آیند.

از 30 ماهگی تا 72 ماهگی کودکان با دندان های شیری زندگی می کنند. اما به طور کلی مناسفانه امروزه نمی توان این دوره را بدون پوسیدگی سپری کرد و بدون ضرر وارد دوره 6 تا 10 سالگی شد.

در این دوره، کودکان بیشتر به غذاهای ناسالم علاقه دارند تا خوردن غذاهای سالم. از آنجایی که شیرینی، شکر و شکلات بیش از حد مصرف می شود و دندان های خود را به طور مرتب مسواک نمی زنند، این بقایای مواد غذایی روی دندان ها جمع می شود و باعث تخریب مینای دندان و پوسیدگی دندان ها می شود.

به طور کلی پوسیدگی هایی که در گروه دندان های آسیاب ایجاد می شوند در مراحل اولیه مورد توجه قرار نمی گیرند و زمانی که پیشرفت می کنند و باعث درد یا آبسه می شوند متوجه می شوند و باعث تورم صورت کودک می شوند.

وقتی این کودکان را به کلینیک دندانپزشکی می آورند، معمولاً به سختی دهان آنها باز می شود، زیرا آنها درد زیادی دارند و همچنین می ترسند. وقتی مشکلاتی را که از دست دادن زودهنگام دندان‌های شیری در آینده به وجود می‌آورد، برای این والدین توضیح داده می شوند، متقاعد می‌شوند و به این موضوع روی می‌آورند که باید بیشتر مراقبت دندان های کودکان شوند. پیشنهاد می شود شما نیز مطلب اهمیت دندان های شیری کودک را بخوانید.

گفته می شود درمان پوسیدگی دندان های آسیاب شیری باید تا سن 9 سالگی به صورت اورژانسی انجام شود، زیرا رویش دندان های دائمی در این نواحی تنها بعد از 9 سالگی امکان پذیر است و در صورت از دست دادن زودهنگام، دندان های کناری سمت محل خالی شدن دندان ها حرکت می کنند و اجازه نمی دهد دندان دائمی که از پایین آماده رشد است به درستی رشد کند و ممکن است دندان دائمی نهفته بماند یا کج رشد کند.

برای جلوگیری از افتادن زودرس دندان های شیری و درک اهمیت دندان های شیری باید خانواده ها را آگاه کرد. والدین ترجیح می دهند در هنگام پوسیدگی، دندان های شیری فرزندان خود را درآورند و فکر می کنند به هر حال این دندان ها می ریزند و دندان های اصلی جایگزین آن می شوند، اما نمی دانند که با کشیدن زودرس دندان شیری، ممکن است به دندان دائمی نیز آسیب وارد شود و این دندان به درستی رشد نکند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *