از کجا بفهمیم دندان پوسیده است؟

پوسیدگی دندان از مشکلات شایعی می باشد که متاسفانه بسیاری از افراد ممکن است با آن رو به رو باشند. شاید دندان بدان آنکه در ظاهر نشان دهد، دچار پوسیدگی شده باشد و اگر به موقع نسبت به درمان و حل این مشکل اقدام کنید، بسیار بهتر خواهد بود.

اما شاید سوال این باشد که از کجا بفهمیم دندان پوسیده است؟

گفته می شود پوسیدگی دندان هیچ علامتی خاصی ایجاد نمی کند تا وقتی که دندان سوراخ بشود یا دچار عفونت شود.

علائم و نشانه های وجود پوسیدگی در دندان عبارت است از:

1- ایجاد و مشاهده لکه ‌های دندانی سفید رنگ، قهوه ای، خاکستری، یا سیاه روی دندان

2- از متداول ترین علائم پوسیدگی دندان یعنی “درد دندان

3- بوی بد دهان یا احساس طعم تلخ و بد در دهان

4- همچنین تورم لثه ای در مجاورت دندانی که دچار درد شده است، می تو اند نشان از جدی تر شدن مشکل و آبسه دندان و پوسیدگی شدید دندانی باشد.

برای اینکه به موقع متوجه وجود پوسیدگی در دندان تان شوید، چکاپ های دوره ای دندانپزشکی را فراموش نکنید.

همچنین اگر دچار درد دندان شدید، به موقع و فورا به دندانپزشکی مراجعه کنید. توجه داشته باشید که ممکن است گاها بعد از دندان درد، درد برای مدتی از بین برود، اما بدانید که پوسیدگی از بین نرفته و همچنان رو به گسترش است.

اگر دندان پوسیده به موقع درمان نشود، وضعیت و مشکلات دندانی بدتر می شود.

اهمیت دندان های شیری

شاید از نظر برخی ها یک یا دو پوسیدگی و حفره روی دندان شیری کودک چندان مهم نباشد و بی اهمیت به نظر برسد، با این فکر که بالاخره این دندان ها خواهد افتاد و دندان های دیگری جای این دندان ها رشد می کنند. اما دندانپزشکان می گویند سلامت دندان های شیری نقش مهمی در سلامت دندان های دائمی دارند.

می گویند بهتر است کودکان را در سنین پایین به دندانپزشکی ببرید تا کودک بهتر و بدون استرس با محیط دندانپزشکی آشنا شود و درباره این موضوع در مطلب اولین جلسه ملاقات کودک با دندانپزشکی صحبت کرده ایم. با دریافت آموزش های رعایت بهداشت دهان و دندان ها از دندانپزشک های کودکان و مراجعات منظم به دندانپزشکی و رعایت بهداشت دهان و دندان ها بهتر می توانید از دندان های فرزندانتان مراقبت کنید.

افتادن زودتر از موعد دندان کودک می تواند باعث حرکت سایر دندان ها به محیط خالی از دندان شده و باعث رویش کج دندان های دائمی کودکان شود.

4 پاسخ
  1. زهرا
    زهرا گفته:

    سلام من‌‌دندان جلوم‌نسبت ‌دندانم‌خراب ‌به‌لثه‌دندان ‌رسید‌و‌‌پو‌سید‌‌گی‌رنگ‌سفید‌است

    پاسخ
  2. محمد
    محمد گفته:

    سلام،من دندان کرسی ام رو قبلا ترمیم کردم چون خراب شده بود البته خیلی کم بود و رفتم ویزیت و دندان پزشک برام ترمیم کرد و پر کرد،من دندانم هایم رو ارتودنسی کردم و الان چند روزه حساس شدم رو دندانم،البته دندانم در حالت عادی درد نداره و مشکلی برای ایجاد نکرده اما بعضی اوقات تیر میشه یک لحظه،نمیدونم که دندانم خراب شده یا نه؟بنظرتون برم ترمیم کنم؟میخوام ویزیت هم برم ولی خواستم نظر شما رو هم بدانم،ممنون

    پاسخ
    • دندانپزشکی پرنس
      دندانپزشکی پرنس گفته:

      سلام ممکنه که دندان دچار شکستگی بسیار ظریفی شده باشه که گاها تیر میکشه حتما نیاز به بررسی بیشتر توسط دندانپزشک هست

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *