جلوگیری از پوسیدگی و آسیب مینای دندان

مینای دندان پوسته ای سخت بر روی دندان ها می باشد و جزئی از دندان های انسان است. جالب است بدانید که سخت ترین ماده در یک بدن انسان، مینای دندان است. اما با این حال مینای دندان انسان نیز، در صورت عدم رعایت بهداشت و قرار گرفتن در معرض باکتری های پوسیدگی زا دچار پوسیدگی می شود.

توصیه های برای جلوگیری از پوسیدگی و آسیب مینای دندان

برای پیشگیری از ایجاد پوسیدگی بر روی مینای دندان و همچنین حفظ سلامت کلی دندان ها، روازنه دندان هایتان را به طور متوسط 2 مرتبه مسواک زده و از نخ دندان برای تمیزی میان دندان ها استفاده کنید. همچنین به صورت منظم به مرکز دندانپزشکی مراجعه کرده و دندان هایتان را چکاپ کنید.

استفاده از برخی خوراکی ها و نوشیدنی های دارای سطح اسیدی بالا مانند نوشابه ها، نوشیدنی های کربنات، لیموناد و … را از رژیم غذایی تان حدف کنید، این هم برای سلامتی کلی بدن و هم برای دندان ها مضر هستند. البته اگر از این نوشیدنی ها میل کردید پس از استفاده از نوشیدنی های اسیدی دهان و دندان ها را با آب به خوبی شستشو دهید.

مطلب مرتبط: چگونه می توان از پوسیدگی دندان پیشگیری کرد؟

همچنین گفته می شود هنگام مصرف نوشیدنی ها بهتر است از نی استفاده کنید. آن هم به این دلیل است که گفته می شود استفاده از نی باعث می شود، نوشیدنی به انتهای دهان رفته و با دندان ها تماس کمتری پیدامی کند.

از دیگر روش های پیگیری از پوسیدگی دندان این است که مصرف تنقلات را کاهش بدهید و به حداقل برسانید. مصرف روزانه تنقلات احتمال پوسیدگی در دندان ها را افزایش می دهد. در چنین وضعیتی دندانها برای چند ساعت بعد از مصرف سطح بالایی از شکر و نشاسته اسیدی می شوند و این برای دندان ها آسیب زا است. برای همین گفته می شود فقط در زمان هایی از تنقلات استفاده شود که امکان شستن دهان و مسواک زدن بعد از مصرف شان وجود داشته باشد.

گفته می شود هدف اصلی از قرار گیری مینای بر روی دندان ها حفاظت از دندان ها در برابر آسیب ها و خرابی ها است. خداوند مهربان این نعمت را به انسان داده است تا زمانی که غذا در دهان جویده و آسیاب می شود، و در بسیاری از موارد دیگر از دندان ها مراقبت شود.

در بسیاری از موارد مینای دندان انشان به میزان کافی برای پیشگیری از ایجاد آسیب برای دندان ها سخت و قوی می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *