پوسیدگی ناشی از شیشه شیر روی دندان های کودکان

همه می دانند که چقدر آسان است فرزندانشان را با یک شیشه شیر بخوابانند. اما آیا می دانستید که تغذیه نوزادان با شیشه شیر می تواند خطر پوسیدگی دندان را بهمراه داشته باشد؟

برای درک اهمیت پیشگیری از پوسیدگی دندان، به ویژه در میان نوزادان و کودکان نوپا، ابتدا بهتر است بفهمیم که پوسیدگی دندان واقعا چیست؟

پوسیدگی دندان چیست؟

به زبان ساده پوسیدگی دندان از لایه ای از باکتری ها شروع می شود که دندان های شما را در می گیرند. اینها کم کم تبدیل به پلاک دندان می شود و این پلاک دندان است که باعث پوسیدگی دندان می شود.

زمانی که کودک شما با شیشه شیر یا آبمیوه به رختخواب می رود، قند موجود در این نوشیدنی ها در دهان کودک و روی دندان ها جمع می شود.  در نتیجه مینای دندان کودک شما در معرض باکتری هایی قرار می گیرد که این قندها را تجزیه کرده و اسیدی تولید می کنند که به دندان ها حمله کرده و باعث پوسیدگی دندانی می شوند.

چگونه بفهمم فرزندم دچار پوسیدگی دندانی شده و چه زمانی فرزندم را نزد دندانپزشک ببرم؟ هنگامی که علائم زیر را در نوزادان یا کودکان نوپا تشخیص دادید، ممکن است لازم باشد آنها را نزد دندانپزشک اطفال ببرید:

1- هنگامی که متوجه لکه های سفید در دندان های کودک خود می شوید. لکه های سفید به تخریب یا به عبارتی ساده، فرسایش مینای دندان کودک شما اشاره دارند. به دلیل تجمع گسترده باکتری ها، این ممکن است نشان دهنده پوسیدگی دندانی باشد.

2-زمانی که پوسیدگی در دندان ایجاد شود می تواند باعث بوی بد دهان شود. بتابراین با وجود رعایت بهداشت دهان، در صورت داشتن بوی بد دهان لازم است کودک را نزد دندانپزشک ببرید.

3- اگر متوجه لکه های سیاه یا قهوه ای روی دندان های کودک شده اید، به احتمال زیاد کودک دچار پوسیدگی دندان شده است. بنابراین بهتر است به موقع به دندانپزشکی اطفال مراجعه کنید تا پوسیدگی به دندان های مجاور سرایت نکند و سلامت کلی دندان را مختل نکند.

4- خونریزی یا تورم لثه می تواند نشانه پوسیدگی دندان باشد. قرمز شدن ناحیه لثه نیز می تواند نشان از وجود مشکل باشد.

5- اگر کودک شما کمتر رعایت بهداشت دهان و دندان دارد، و دندان درد های مکرر نیز دارد و نمی تواند به طور معمول غذا بخورد احتمال از پوسیدگی دندان رنج می برد.

عدم توجه به پوسیدگی دندان می تواند منجر به مجموعه عوارضی در آینده شود و هم دندان های شیری و هم دندان های دائمی را تحت تاثیر قرار دهد.

اگرچه ممکن است این علائم با چشم غیرمسلح ظاهر شوند، اما ممکن است توسط شما و فرزندتان مورد توجه قرار نگیرند. هنگامی که این اتفاق می افتد، منجر به مجموعه ای از عوارض می شود که می تواند هر دو، دندان های شیری و همچنین دندان های بالغ در حال رشد آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

پس قرار گیری طولانی مدت دندن های کودک در معرض نوشیدنی های شیری باعث می شود، باکتری ها در دندان های کودک تکثیر شوند و مینای دندان را از بین ببرند و در ناحیه دندانی پوسیدگی ایجاد کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *